Jag har ärligt talat inte känt ett behov av en ny luftburen värmare från Truma. Tycker deras Combi är riktigt bra, i både gas och diesel utförande. Men på Truma såg man utrymme för förbättring. Man ville ha högre effektivitet på såväl varmvatten som uppvärmning.
Istället för att vidareutveckla den befintliga tog man ett blankt papper och gjorde en helt ny, en Neo.
Av Stefan Janeld
Det som utmärker CombiNeo är fart, allt går fortare med den nya värmaren. Bodelen värms fortare, vattnet likaså. Detta var också målet under utvecklingen, att öka effektiviteten. Under utvecklingsprocessen har man registrerat inte färre än 15 nya patent.
Först, innan jag nördar ner mig, en snabbkoll på vad Combi Neo är bättre på än den gamla Combi.
- – Effektivare brännare
- – Supereffektiv värmeväxlare
- – 3 kW elpatron istället för 1,8 kW
- – Starkare utblåsfläkt
- – Kontinuerligt varmvatten
Jag tar punkterna i turordning och förklarar vad de gör för praktisk skillnad.
Effektivare brännare
Den nya brännaren är en så kallad Blue Flame brännare. Fördelen med denna är att den är effektivare än brännaren i den ursprungliga Combi värmaren. Förbränningen ger mindre avgaser och man förbrukar lite mindre gas för samma effekt.
Den kanske största skillnaden du kommer märka i praktiken är att värmaren nu smyger igång när den startar. För den nya brännaren kan starta på låg effekt. Den äldre startas på full effekt vilket ger mer ljud.
Ny värmeväxlare
Det som var svårast under utvecklingen var att hitta ett företag som kunde producera den nya värmeväxlaren. Det är en synnerligen avancerad design som Truma inte kan tillverka själva.
När Alexander Wottrich, barnbarn till Trumas grundare, pratar om värmeväxlaren ser man hur stolt han är över den.
Designen tillåter integrering av elpatronerna. Det går vattenkanaler i den. Här är även brännarhuset placerat.
3 kW elpatron
Den tidigare Combi har 1,8 kW elpatron. I princip för att hålla dig med varmvatten när du står på el. Det räcker inte för att hålla värmen i husbilen en kylig höstdag.
Den ökade effekten på elpatronen i CombiNeo är främst för att få varmvatten snabbare och att kunna ta längre duschar. Men som sidoeffekt får du även effektivare uppvärmning av bodelen.
Inga tester av detta har gjorts. Så Trumas utvecklingsteam vill inte ge några exakta siffror. Men då jag pressar dem lite och frågar om man bör klara en 5°C höstdag på bara el i en 7,5 meters husbil så är svaret positivt. Men det gäller ju också att husbilsfabrikanten byggt ett bra system runt värmaren.
Starkare utblåsfläkt
För att snabbare värma bodelen har man i CombiNeo en fläkt som ger 40 m3 mer luft i timmen. Förutom den snabbare uppvärmningen av bodelen får detta även den fördelen att man inte längre anger ett maximalt antal meter luftslang i systemet. Dock rekommenderar man fortfarande en maximal längd av 8 meter på husbilen. Man kan därmed använde mer slang i systemet, ha fler utblås. Kort sagt bygga bättre värmesystem.
Den starkare fläkten innebär att placeringen av värmaren bak i sovrummet kommer fungera lite bättre än tidigare. Mer värme kommer nå fram till bilens sittgrupp. Men det blir fortfarande en temperaturskillnad genom bilen.
Man tittar på att kunna ha två temperaturgivare kopplade till värmaren och på så vis få två temperaturzoner. Men man har inte nått dit ännu. I bästa fall kan detta ordnas med en mjukvaruuppdatering. Men det är inte säkert, kan behövas ny hårdvara.
Kontinuerligt varmvatten
Det Truma själva gör störst poäng av är att man kan ta evighetsduschar. Tömma vattentanken om så önskas. För att lösa detta har man utvecklat en mycket speciell vattentank. Den är på 5,6 liter, i vanliga Combi är den på 10 liter.
En lägre vattenvolym värms fortare, så det är logiskt. Men det är inte den minskade volymen som är nyckeln till den snabba uppvärmningen eller det kontinuerliga varmvattnet.
I tanken har man utvecklat en teknik som skapar ett språngskikt. Alltså ett skikt där varmt och kallt vatten hålls isär, skiktas. Varmt vatten överst, kallare under. I naturen bildas språngskikt eftersom vattens densitet är högre ju kallare vattnet är.
Truma utnyttjar detta i sin vattentank och har utvecklat ett sätt att skapa detta effektivare än naturen gör. Vill du veta hur får du köpa en värmare och såga itu tanken. För Truma delar inte med sig av denna patenterade lösning.
Kallt vatten kommer in i botten av den liggande tanken. Vatten tas ut i värmarens övre del och in i värmeväxlaren. Det uppvärmda vattnet förs tillbaka in i tankens övre del. Man hämtar även vatten till husbilens blandare från tankens övre del. På så vis måste bara en del av vattenvolymen vara varm för att man ska kunna diska eller duscha. Smart!
En fördel med CombiNeos design och den snabba uppvärmningen av varmvatten är att om man inte ska diska eller duscha går all energi till att värma bodelen. Man värmer inte aktivt vatten förrän det behövs. Eftersom man inte isolerar vattentanken kommer viss spillvärme från värmeväxlaren ändå alltid att hålla vattnet relativt varmt.

Max 7 kW effekt
På gas kan du köra värmaren på tre effektlägen: 1,8 kW, 4,4 kW och 6 kW. Elstegen är 1, 2 eller 3 kW. Ni som är snabba i huvudräkning ser ju att värmarens totala effekt därmed är 9 kW. Men Truma har begränsat den totala effekten till 7 kW.
Jag frågar varför och får till svar att det är en försiktighetsåtgärd. När man lanserar en helt ny produkt vill man vara på den säkra sidan. Värmaren ska ju idealiskt hålla hela husbilens livslängd.


Långsam lansering
CombiNeo ersätter inte den vanliga Combi pannan. I alla fall inte i ett första skede. Det finns hundratals husbilsmodeller som designats för att ha den vanliga Combi pannan. Varefter nya modeller tas fram kommer säkerligen allt fler ha CombiNeo. Några tillverkare håller kanske fast vid den gamla även i nya modeller. Det finns ju en logistisk fördel i att ha en och samma värmare i alla sina modeller.
CombiNeo ersätter inte den ursprungliga Combi.
Just nu är det ett fåtal fabrikat som redan använder pannan i enstaka modeller. Först var brittiska Auto-Sleepers som redan i februari visade en bil med CombiNeo på en mässa i Birmingham. Men den stora lanseringen blir på Caravan Salon i slutet av sommaren.
Man kan nog räkna med att CombiNeo kommer vara premiumtillverkarnas val av luftburen värmare. Särskilt de med ett rymligt dubbelgolv då värmaren plattare design lämpar sig väl att placeras i ett dubbelgolv.
Diesel då?
Än så länge finns CombiNeo bara som gasvärmare. Men det blir även en dieselversion i framtiden. Dock är det ett längre utvecklingsarbete att få en dieselbrännare att fungera som den nya gasolbrännaren. Förhoppningen är att dieselversionen ska vara redo för lansering om ett år. Men det kan mycket väl dröja längre än så.
Fakta
- – Gasolförbrukning: 135-462 gram/timme
- – Effekt gas: 1,8 / 4,4 / 6 kW
- – Effekt el: 1 / 2 / 3 kW
- – Max effekt 7 kW
- – Uppvärmingstid varmvatten ca 40°: 3 minuter
- – Uppvärmningstid varmvaten max 70°: 8 minuter
- – Vikt tom: 13,8 kg
- – Vikt med alla installationstillbehör: 15,4 kg
- – Vikt installerad och med vatten: 21 kg
- – L x B x H 518 x 367 x 200 mm
- – Installationsutrymmets minimimått: 555 x 380 x 310 mm


