Meny

.

Test: Sun Living V65 SL, lite billigare, mycket smartare

Vid en första anblick Àr detta vÀrldens tristaste plÄtis. Planlösningen ser ut att följa mall 1A och utförandet Àr enkelt. Men tar man sig en nÀrmare titt förÀndras allt. Detta Àr nÀmligen en plÄtis som fÄr undertecknad att bli svag i knÀna och nÀrmast lÄta som om jag söker jobb pÄ TV-shop nÀr jag entusiastiskt beskriver bilens företrÀden.

Har dock tvÄ önskemÄl.

 

Av Stefan Janeld

 

NÄja. Min entusiasm gÀller egentligen inte hela bilen. Ty halva bilen Àr ordinÀr. Men den andra halvan!

För att tvinga dig att lÀsa hela min text börjar vi med det ordinÀra och mina tvÄ önskemÄl.

 

Trevlig drivlina

Testdagen Àr blÄsig, vi snackar byig kuling. I motorvÀgsfart och motvind brusar det rejÀlt frÄn de utanpÄliggande sidofönstren i bodelen. NÀr jag vÀnder och Äker i medvind Àr det en betydligt tystare fÀrd. Hade bilen haft ramfönster hade fÀrden varit tystare Àven i motvind.

Ramfönster Àr mitt första önskemÄl.

Det Àr ingen ljudlig fÀrd i övrigt. Hade det varit en vindstilla dag hade jag inte noterat bruset frÄn rutorna.

Bilen Àr trevlig att köra och trots den kraftiga vinden, som tidvis kommer frÄn sidan, Àr den kursstabil. Fiats skÄp behöver ingen sidvindsassistent. Deras fastare chassisÀttning och lÄnga hjulbas (4034 mm) gör dem stabila.

Motorn pÄ 140 hÀstar drar bra och vÀxellÄdan vÀxlar helt omÀrkbart. Jag noterar lugna 2100 varv pÄ högsta vÀxeln (8:an) i 110 km/h. I 90 km/h lÀgger sig varvtalet kring 1700 varv. Jag nÀmner detta eftersom jag fÄtt mÄnga frÄgor om hur den nya ÄttavÀxlade lÄdan Àr jÀmfört med den tidigare niovÀxlade. Det korta svaret Àr att skillnaden inte mÀrks.

Testbilen saknar multimediasystem, du fÄr sjÀlv vÀlja nivÄ pÄ detta pÄ efterhandsmarknaden. Personligen Àr jag sÄ less pÄ alla stora pekskÀrmar dÀr jag försöker justera nÄgot och ett lite gupp i vÀgbanan gör att jag trÀffar fel med fingret och istÀllet för att byta radiokanal sÄ har jag höjt temperaturen till 28 grader. Jag hade nog valt en stereo med fysiska knappar och separat backkamera. VaddÄ teknikfientlig gubbe?

 I och med avsaknaden av multimediasystem finns ingen backkamera. Dock en ljudlig backvarnare som ser till att du inte backar emot nÄgot.

Jag noterar med tacksamhet att fotsteget skjuts in automatiskt nÀr man startar bilen.

 

Bra lastvikt

En fördel med enklare byggda husbilar Àr att de vÀger mindre. I testbilen anges lastvikten till 632 kg. Var man ska stoppa allt man vill ha med sig Àr inte helt sjÀlvklart. Har man bÀddat ihop lÄngbÀddarna till en stor dubbelsÀng finns ett hyggligt stort lastutrymme dÀrunder. Inte sÄ högt dock, sÀngen Àr lÄg.

VÀljer man att ha lÄngbÀddar Àr utrymmet Ànnu mindre. Men man kan stÀlla cyklarna mellan sÀngarna under fÀrd och ta ut dem nÀr man kommer fram.

Det Àr bra med överskÄp, bÄde i sovrum och vid dinetten. De Àr ganska djupa och rymmer en hel del trots att de inte Àr sÄ höga. Utöver dessa finns en vÀl tilltagen garderob, tre jÀttelÄdor i köket och gott om utrymmen under sÀngarna. YtterklÀder hÀnger man upp pÄ krokarna i bodelen.

För en familj om 2-3 personer Àr det fullt tillrÀckligt med stuvutrymme. Risken att man överlastar bilen anser jag liten.

 

Stora dieselvÀrmaren

Bilen har tidstypisk plÄtisutrustning i form av dieselvÀrmare och kompressorskylskÄp. Precis som plÄtisÀlskare vill ha det. Dock Àr det ett vanligt AGM batteri pÄ 95 Ah i bilen. Det duger inte, behövs tvÄ för att kunna fricampa ett par dagar. Eller Ànnu hellre ett litiumbatteri.

Mitt andra önskemÄl Àr sÄledes att litiumbatteri vore standard.

VĂ€rmaren Ă€r pĂ„ 6 kW vilket Ă€r nĂ€rmast overkill i en plĂ„tis. Men som en av vĂ„ra lĂ€sare en gĂ„ng sade till mig: ”Av överskott fĂ„r man inte huvudbry.”

Spillvattentanken vÀrms av bilens vÀrmesystem. Det Àr fullt möjligt att fricampa Äret runt i Sun Living V65 SL. Det enda jag skulle ÄtgÀrda om jag vore en ivrig vintercampare vore de kala vÀggarna i sovrummet. Jag hade klÀtt dem med nÄgot för att minska risken för strÄlningskyla.

 

SvÄrslagen kÀnsla att möta vÄren med vidöppna dörrar, kÀnna vinden svepa genom bilen. SÄg en mink springa pÄ bryggan vid sjön och vidare in i vassen. Magiskt!

Det fantastiska sov- och vardagsrummet

Nu till bilens fantastiska halva. Rummet som golvade mig och fick mig att förÀlska mig i bilen. Ni vet hur man sÀger: Det geniala ligger inte i det komplicerade utan att göra det komplicerade enkelt. Och precis sÄ Àr det hÀr i sovrummet. Med mycket enkla medel har man fÄtt till ett flexibelt sovrum som dagtid kan vara ett vardagsrum för lata dagar eller samkvÀm med vÀnner.

I grunden Àr det tvÄ lÄga lÄngbÀddar hÀr bak. Men de kan bÀddas ihop till en lÄg dubbelsÀng pÄ nÀstan fyra kvadratmeter. Eller sÄ stuvar man undan sÀngklÀderna och lÄter de lÄga lÄngbÀddarna vara bekvÀma soffor. Eller soffa. Madrassen man anvÀnder för att bÀdda ihop sÀngarna dubblerar som ryggstöd. Men det finns bara en, sÄ man har inte ryggstöd till bÄda sofforna. Men det ser jag som ett litet problem. Finns gott om kuddar att köpa i möbelvaruhusen för att fÄ till det.

Inte bara Ă€r rummet ”tre i ett”. Förvandlingen mellan de olika lösningarna Ă€r föredömligt enkel. Man Ă€ndrar bara höjden pĂ„ ilĂ€ggskivorna mellan de tvĂ„ lĂ„ngbĂ€ddarna. De hĂ„lls pĂ„ plats med hĂ„l och piggar – busenkelt, idiotsĂ€kert. IlĂ€ggsskivorna har pĂ„ ena sidan golvyta och den andra Ă€r samma laminat som i övriga bilen. Man kan inte lĂ€gga dem med fel sida upp, det styrs av hĂ„len och piggarna.

I bildgalleriet kan du bekanta dig mer med denna enkla och ÀlskvÀrda plÄtis. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.

Jag tycker

Jag lockas svÄrt av enkla och praktiska lösningar. GÀrna analoga. Denna husbil kÀnns vÀldigt analog. Jag satt lÀnge i soffan bak med öppna bakdörrar och sÄg solen spegla sig i sjön en bit bort. För mig fÄngade denna stund essensen i vad som gör plÄtisar sÄ fantastiska. Man kan öppna dem mot omgivningen, sitta ute inne. Att i en och samma bil kombinera U-soffans alla fördelar med lÄga sÀngar och god rymdkÀnsla Àr otroligt lockande. Jag ser i mitt sinne hur jag och kÀrleken Àter en lÀtt lunch i den frÀmre dinetten och sedan strÀcker ut oss bak i bilen med dörrarna öppna, smÀlter maten, smÄpratar och tar in omgivningen.

Visst, det finns saker jag hade velat Àndra pÄ. Sidofönster i sov-/vardagsrummet hade varit trevligt. LikasÄ om de stora vÀggytorna var klÀdda. Men man ska ha i Ätanke att detta Àr en instegsplÄtis, hela idén Àr att den ska vara enkel. Att den Àr smÄtt genialisk Àr inget du betalar extra för.

Om du/ni Àr ute efter en lÄngbÀddarsplÄtis under miljonen Àr det hÀr absolut en modell att titta nÀrmare pÄ.

Fakta

Jag gillar

  • PrisvĂ€rd
  • Drivlinan
  • Sov-/vardagsrummet
  • DieselvĂ€rmare
  • KompressorskĂ„p

 

Jag önskar

  • Ramfönster
  • Litiumbatteri
  • KlĂ€dda vĂ€ggar i sovrummet

Utrustning (urval): Dubbla airbags, ABS, ESP, antispinn, hillholder, 16” alufĂ€lgar, centrallĂ„s, elbackspeglar, farthĂ„llare, AC motor, backvarnare, 6 kW Truma Combi luftburen dieselvĂ€rmare, 84 liter kyl med frysfack, spis med 2 brĂ€nnare, 95 Ah AGM batteri, markis.

Se Àven videon frÄn testet

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift