Meny

.

Vintertest, Kabe Crown i760 LGB,

Planlösningen i Crown i760 LGB Àr klassisk, en lÄngbÀddarsmodell med taksÀng fram. Passar för 2-4 personer. Det Àr ingen kort bil men ÀndÄ vÀldigt behÀndig och lÀttmanövrerad.

Vi testade den under en dryg vecka pÄ norska vintervÀgar.

 

Text och foto Tore Afdal

ÖversĂ€ttning Stefan janeld

 

LÄt oss börja med att definiera var serien och modellen befinner sig pÄ marknaden. Kabe har för nÀrvarande tvÄ halvintegrerade serier och tvÄ helintegrerade serier pÄ Mercedes. Dessutom har de Äterinfört Classic pÄ Fiat sÀsongen 2025. Men det Àr i huvudsak husbilar med stjÀrna i grillen som gÀller pÄ Kabe. Av de tvÄ helintegrerade serierna, Imperial och Crown, Àr den sistnÀmnda den mest prisvÀrda. UngefÀr 400 000 kr skiljer de tvÄ seriernas mest prisvÀrda modeller Ät.

Det finns förresten tio olika modeller att vÀlja mellan i bÄda serierna. Imperial har högre utrustningsnivÄ och modeller upp till 932 cm lÀngd. Crown Àr som lÀngst 882 cm.

Vi hÄller oss pÄ den nÀst högsta nivÄn, ett bra val om man inte har en obegrÀnsad budget.

 

Sitter gÀrna inne

Vardagsrummet Àr hÀrligt, gardinerna matchar framsÀtena och det Àr bÄde ljust och mysigt hÀr. Den L-formade soffan kompletteras med en mindre soffa. NÀr man dessutom snurrar bak framstolarna Àr det inte svÄrt att fÄ plats med fem personer runt bordet. Kabe levererar gÀrna lite extra och vi mÄste berömma baksÀteskomforten. HÀr finns ett armstöd och det gÄr att skjuta fram hela sitsen för att fÄ en bekvÀmare vinkel för ryggen. Det enda vÄr baksÀtespassagerare ville ha utöver det var mugghÄllare i bordet.

 

Hallen

Du kommer in i vardagsrummet direkt nÀr du gÄr in i en husbil. Och sÄ finns det sÀkert nÄgra saker du vill göra, som att ta av dig skorna, hÀnga upp jackan och kanske kolla spegeln efter att du tagit av dig hatten? Kabe Àr en av de tillverkare som alltid tÀnker pÄ detta. SÄ Àven i denna modell. Vi har plats för nÄgra jackor pÄ tre klÀdkrokar, flera smÄ hyllor för smÄsaker, en spegel och inte minst bra belysning. Dessutom finns ett skoskÄp under lillsoffan.

 

Kontrollpanelen

Du kommer förmodligen att anvÀnda kontrollpanelen ovanför dörren, eller appen, mer Àn du inser i den hÀr bilen. HÀr styr du belysning inklusive dimning, sÀnkning av taksÀngen, vattenpump, tömning av grÄvattentanken och mycket, mycket mer. Dessutom kan du snabbt fÄ en överblick över batteristatus, strömförbrukning och tanknivÄer. SjÀlvklart kan du ocksÄ styra allt pÄ en smartphone.

 

Förvaringsutrymme

Det ger mĂ„nga möjligheter nĂ€r en husbil byggs med dubbelgolv, som pĂ„ denna modell. Denna ”kĂ€llare” innehĂ„ller bĂ„de tekniska installationer som tankar, vajrar och rör, men ocksĂ„ gott om förvaringsutrymme. Utrymmet Ă€r uppvĂ€rmt, har belysning och flera utvĂ€ndiga luckor ger dig tillgĂ„ng till detta utrymme. Vi gillade sĂ€rskilt de tvĂ„ luckorna med tvĂ„ lĂ„dor som kan dras ut och lyftas in i huset nĂ€r man ska packa.

Jag tycker att förvaringsutrymmet under höger sÀng inte utnyttjas optimalt. Trappan tar mycket plats vilket har gjort att garderobsdörren Àr liten. Det hÀr Àr huvudgarderoben för personen som sover hÀr och det Àr för liten öppning för att fungera bra. Att Àven kunna öppna ovanifrÄn hade varit en bra lösning!

 

UtvÀndiga stuv

Garaget Àr rymligt med gott om plats för minst tvÄ elcyklar. BakvÀggen Àr försedd med hyllplan men i övrigt ganska enkel. HÀr hittar du Àven tvÄ stÀnger dÀr du kan hÀnga regnrockar eller tjocka friluftsjackor, ett par smala trÄdkorgar, tvÄ skenor lÀngs golvet och en pÄ vÀggen för att sÀkra lasten. I garaget hittar du Àven huvudströmbrytaren, tvÄ stycken 230 V och ett 12 V uttag.

Det Ă€r god kvalitet pĂ„ mĂ„nga detaljer i denna modell. Som att garagedörrarna har tvĂ„ lĂ„s men bara ett handtag. Det Ă€r vĂ€ldigt bekvĂ€mt nĂ€r du hĂ„ller nĂ„got i hĂ€nderna. Det Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att stĂ€nga dörren, man bara trycker lite pĂ„ den sĂ„ ”smĂ€ller” den och lĂ„ses. Detsamma gĂ€ller bodelsdörren som Ă€r tjock och har tre lĂ„sbultar.

 

Badrum och kök

Denna modell har ett samlat badrum. SjÀlvklart har du alla funktioner hÀr, men du mÄste förbereda dig lite för att duscha. Det Àr viktigt att bilen stÄr i vÄg, sÄ att vikdörrarna kan fÀllas ut rÀtt.

Köket har gott om förvaring och arbetsyta. Det stora 10-seriekylskÄpet frÄn Dometic har tvÄ dörrar (frys och kyl) som kan öppnas i bÄde Ät höger och vÀnster.

 

Sovrummet

Tjocka madrasser med en bra bÀddmadrass vilande pÄ trÀribbor ger god sovkomfort. NÄgot vi uppskattade under vÄr resa. Som vanligt kan du bÀdda samman sÀngarna och fÄ en stor dubbelsÀng.

Rummet Àr varmt och mysigt. FÀrgerna dÀmpade och den jordnÀra fÀrgskalan frÄn övriga bilen leder in hit. VÀggar och tak Àr klÀdda i textil. Det bidrar till en varm och behaglig upplevelse i rummet. Och en dÀmpad ljudmiljö.

Dessutom finns praktiska detaljer pÄ plats, som att var och en har sin egen lÀslampa pÄ arm, hÀr finns högtalare, USB-ladduttag och massor av indirekt, behagligt ljus. Fönstren Àr relativt smÄ, men du behöver inte sÄ stora fönster i sovrummet.

VÄrt exemplar hade en Omni Vent-flÀkt installerad i takluckan. Det Àr en lösning som vi har hört flera Àgare skryta om.

AldevÀrmaren Àr kÀnd för att vara tyst och lÄter mycket mindre Àn en luftburen vÀrmare. PÄ den hÀr modellen Àr vÀrmaren placerad under den högra sÀngen, och jag tyckte ibland att ljudet frÄn den var lite störande för min nattsömn. Jag kanske Àr lite för kÀnslig, men om det hÀr var min bil skulle jag vidta nÄgra ÄtgÀrder för att isolera ljudet lite. Men jag vet att min kollega, Stefan, pÄ Alltomhusbilen uppskattar nÀr han hör att saker i bilen fungerar. SÄ för honom Àr det perfekt att man hör vÀrmaren.

 

Köregenskaper

Vi spenderade tio dagar med bilen. Totalt körde jag cirka 200 mil. Sittplatserna Àr bekvÀma. Sitsen har otroligt mÄnga instÀllningar. Det gÄr att justera sÄ man sitter riktigt bekvÀmt. Testbilen var Àven utrustad med sÀtesvÀrme och kyla.

Att köra med adaptiv farthÄllare rekommenderas. Du kommer inte hitta en bekvÀmare motorvÀgstur. Normalt sett behöver du inte röra nÄgra pedaler eller knappar, eftersom tekniken gör jobbet, bland annat anpassa din hastighet till omgivningen.

Husbilen har en totalvikt pÄ 4,5 ton och kÀnns stabil. Hjulbasen Àr 4500 mm. Det betyder att du behöver mycket utrymme för att göra U-svÀngar, men ger en mycket bekvÀm upplevelse pÄ motorvÀgen. Vid omkörning av en lastbil i 110 km/h pÄ motorvÀgen upplevde vi ett knappt mÀrkbart ryck, betydligt mindre Àn med en klassisk 3,5-tons husbil pÄ drygt sju meter och kortare hjulbas.

Speglarna Àr bra och rejÀla, de skakade knappt under hela resan. A-stolpen tar upp en del av sikten och i vissa rondeller mÄste man vara extra noggrann för att ha full överblick.

Vindrutetorkarna har inbyggda munstycken för spolarvÀtska. Den hÀr tiden pÄ Äret fÄr de jobba mycket, fungerar utmÀrkt.

 

VinteranvÀndning

Garaget Àr stort, och naturligtvis mycket lockande att anvÀnda. Och Àven om modellen har nÄgot sÄ unikt som en skidlucka finns det inte plats för tre par slalomskidor med stavar dÀr. SÄ utrustningen hamnade i garaget. Varje morgon kunde vi hÀmta torra skidor. Det uppvÀrmda garaget smÀlte snön och all fukt hade avdunstat under natten.

Naturligtvis Àr en husbil av denna dignitet ,och till detta pris, problemfri att anvÀnda pÄ vintern. Det betyder isolerade och uppvÀrmda tankar, Ärtionden av erfarenhet av vattenbaserad uppvÀrmning. Visste du förresten att Kabe har en egen köldkammare pÄ sin fabrik? Jag kÀnner inte till nÄgra andra tillverkare som har det.

Om du frÄgar mig Àr det mest praktiska vinterinslaget i husbilen instegsgarderoben. HÀr finns ljus, vÀrme och bra ventilation. Den ligger nÀra ingÄngen och vi fyllde den med ytterklÀder efter en lÄng dag i backen. NÀsta morgon behövde jag bara ta ut alla mina klÀder, som var bÄde torra och varma. Det hÀr Àr nÄgot man uppskattar i en aktiv vardag!

En annan funktion som Àr otroligt fin Àr den vattenbaserade golvvÀrmen. Kabe menar att ett uppvÀrmt förhöjt golv inte Àr detsamma som riktigt bra golvvÀrme. Det hÄller jag med om. Komforten med golvvÀrme nÀr man campar pÄ vintern Àr helt enkelt fantastisk.

 

Utrustning

Jag tycker att de olika tillverkarnas online konfigurationsmodeller Àr spÀnnande. Du fÄr snabbt ett intryck av vikten och mÀngden utrustning. Om du gÄr in pÄ kabe.se och vÀljer denna modell fÄr du se en lista pÄ utrustning som jag bestÀmde mig för att rÀkna. Men nÀr jag kom till 100 gav jag upp. Jag tror att vi bara kan konstatera att Kabe Crown i standardutförande Àr mycket vÀlutrustad.

Relevant tillĂ€ggsutrustning som inte Ă€r standard inkluderar AL-KO luftfjĂ€dring eller den aktiva fjĂ€dringen Comfort Drive. Distronic, som ger adaptiv farthĂ„llare, Ă€r inte heller standard. Dessutom kan du fĂ„ förinstallerad Dometic FreshJet AC och vĂ€rmepump, Alde Flow för kontinuerligt varmvatten, uppvĂ€rmning och kylning av framsĂ€tena, solpanel, hydrauliska stödben, en 5:e plats med sĂ€kerhetsbĂ€lte, handdukstork, förbrĂ€nningstoalett, DuoControl, litiumbatterier, wifi router och utvĂ€ndig router antenn. Ju mer ivrig du blir och bockar av extrautrustning, desto mer gĂ„r du frĂ„n grundpriset, 2,2 miljoner, till mer realistiska 2,5 – 2,6 miljoner kronor. Det Ă€r jĂ€ttebra att totalvikten justeras automatiskt nĂ€r du lĂ€gger till utrustning, sĂ„ att du hela tiden kan hĂ„lla koll pĂ„ hur mycket lastvikten blir.

 

I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med testbilen. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.

Jag tycker

Detta Àr verkligen ett hem pÄ hjul. Och definitivt inte bara för soliga sommardagar. Detta Àr en husbil du kan anvÀnda utan problem Äret runt. Naturligtvis Àr priset högt. Men om man jÀmför med en modell som kostar mindre förstÄr man snabbt varför. Jag tror att man mÄste lyfta blicken i prisklasserna om man ska hitta andra tillverkare med ett sÄ genomtÀnkt och vÀlfungerande vÀrmesystem. Det enda stÀllet jag ser förbÀttringspotential Àr garderobsutrymmet under höger sÀng, dÀr det Àr onödigt trÄngt.

Storleken pÄ husbilen Àr praktisk, den Àr rymlig och stabil samtidigt som den Àr ganska lÀtt att hantera.

Vi har haft en fantastisk upplevelse med bilen, oavsett om vi har varit i köket och lagat mat, kört lÄnga strÀckor pÄ hala vintervÀgar eller bara lÀngtat efter en mjuk och skön sÀng.

Fakta

Jag gillar

  • VĂ€lutrustad
  • Åkkomforten
  • Sköna sĂ€ngar
  • VĂ€rmesystemet
  • Gott om stuv

 

Jag önskar

  • LĂ€ttare Ă„tkomlig garderob under höger sĂ€ng
  • Litiumbatteri som standard

 

Se videon Tore gjorde om testbilen.

Visserligen pÄ norska, men det ska nog inte vara nÄgra problem att hÀnga med.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift