Meny

.

Winnebago, ingen vanlig husbilsfabrik

Jag har besökt massor av husbilsfabriker. Men aldrig har jag sett nÄgon som ens kommer i nÀrheten av Winnebagos fabrik i Forest City, Iowa. Dels Àr den stor som en mindre stad, jag kördes mellan de olika byggnaderna. Men det som imponerar mest Àr att de tillverkar det mesta sjÀlva. HÀng med pÄ ett helt fantastiskt fabriksbesök.

 

Av Stefan Janeld

 

Mitt besök hos Winnebago var faktiskt tvÄ fabriksbesök. Ett till fabriken dÀr de bygger sina plÄtisar (B-klass) och ett till huvudfabriken dÀr de bygger halvintegrerade (C-klass) och helintegrerade upp till busstorlek (A-klass).

Marknaden i Nordamerika har Ă€ndrats en hel del de senaste tio-femton Ă„ren. 80% av USA marknaden Ă€r ”towables” – husvagnar och de större 5th wheel vagnarna som fĂ€sts med snurrplatta pĂ„ pickupens flak.

Vad gÀller husbilsmarknaden har utvecklingen varit ungefÀr som i Europa. Marknaden för smÄ husbilar har vuxit medan de stora A-klass bussarna har en allt mindre marknadsandel. Skiftet Àr sÄ markant att Winnebago idag fÄr 60% av sin omsÀttning pÄ motoriserade fritidsfordon frÄn plÄtisar. Faktum Àr att Winnebago Àr det bÀst sÀljande plÄtisfabrikatet i Nordamerika.

Ett segment som helt saknas i Nordamerika Àr campingbilarna. De skÄpbilar som dessa baseras pÄ sÀljs inte i Nordamerika.

Chris Bienert som ansvarar för plÄtisproduktionen drömmer om att dessa smÄ skÄpbilar kommer till USA. Han Àr sÀker pÄ att det skulle bli succé direkt.

FabriksomrÄdet Àr enormt. Foto: Winnebago

Van fabriken

Tillverkningen av plÄtisar ligger inte i Forest City lÀngre. NÀr volymerna ökade flyttades den till en egen fabrik i Lake Mills 20 minuter frÄn huvudfabriken.

Winnebago baserar sina plĂ„tisar pĂ„ Dodge Ram Promaster (Fiat Ducato) och Mercedes Sprinter med kort hjulbas. Man har slutat inreda Ford Transit. Undantaget Ă€r deras helt elektriska prototyp eRV2. Det kan tyckas konstigt att den största tillverkaren av plĂ„tisar i ”Ford land” vĂ€ljer bort detta chassi. Anledningen Ă€r att det Ă€r ett tungjobbat skĂ„p att inreda. Mer höghĂ„llfast stĂ„l pĂ„ stĂ€llen dĂ€r man vill göra hĂ„l för fönster och annat. Det saktar helt enkelt ner produktionen.

Van fabriken i Lake Mills

LĂ„ngt framme tekniskt

Man anvÀnder mÄnga moderna material och ligger hÀr före alla europeiska tillverkare. LikasÄ Àr man lÄngt framme med att anvÀnda material som Àr enkla att Ätervinna. NÄgot som kommer vara viktigt i framtiden. Man anar att det kommer stÀllas större krav pÄ tillverkare att det ska vara enkelt att Ätervinna.

“Vi Ă€r ofta i Europa och tittar pĂ„ hur deras bilar Ă€r inredda och byggda. Vi kĂ€nner att vi ligger efter i det vi kallar ”fit and finish” men tekniskt ligger vi före”. SĂ€ger Chris Bienert som Ă€r min guide.

Golven i Winnebagos plĂ„tisar Ă€r i en aluminiumsandwich med bikakekĂ€rna – lĂ€tt, fuktresistent och mycket stabilt. Det lĂ€ggs pĂ„ en tunn isolering för att dels fĂ„ lite bĂ€ttre isolering men frĂ€mst för att inga missljud ska uppstĂ„.

Innertaken Ă€r i ett material kallat ”Azdel”, ett polypropylen baserat glasfiberlaminat som gĂ„r att forma med vĂ€rme och pĂ„ sĂ„ vis fĂ„ bra passform. Det klĂ€s med vinyl med skumbaksida.

 

Robusta elsystem

Winnebago var tidigt ute med litiumbatterier och har lĂ€rt sig mycket genom Ă„ren. Idag har de tvĂ„ litiumsystem – 12 volt och 48 volt.

48 volt Àr framtiden anser man. Det krÀvs inga större inverters för att gÄ frÄn 48 volt till 110 volt. SÄ man kan anvÀnda samma induktionsplattor och microvÄgsugnar som hemmavid.

De har till och med en takmonterad AC som gÄr pÄ 48 volt.

Att ladda 48 volts batterier gÄr Àven fortare Àn att lada 12 volts, hela fyra gÄnger fortare. Nog sÄ viktigt nÀr man har stora batterisystem.

Men det stora 48 volts systemet kostar en hel del och inte alla har behov av att kunna fricampa lÀngre perioder. DÀrför har man fortfarande AGM batterier som alternativ. I dessa bilar monteras en elverk att anvÀndas de fÄ gÄnger man vill fricampa lite lÀngre.

 

Ny tÀtningsteknik har minskat reklamationerna vÀsentligt

Isoleringen görs med en sÀrskilt skumplast som tagits fram till fordonsundustrin. 5 cm tjock. I dagslÀget isoleras inte förstÀrkningsbalkarna, men en teknik för detta Àr pÄ gÄng.

Jag sĂ„g en fara med denna skumplast – att den skulle samla pĂ„ sig fukt. PĂ„talade detta, men fick veta att inga sĂ„dana problem har uppstĂ„tt. Det Ă€r en fuktbarriĂ€r i bilarna som leder bort kondens. Materialet har anvĂ€nts i flera Ă„r och inga bilar har fĂ„tt fuktskador relaterade till detta. Jag fĂ„r helt enkelt lita pĂ„ proffsen i detta fall.

Varje plÄtis duschas frÄn alla hÄll under högt tryck, inte högtryck! Men ett kraftigt flöde, kraftigare Àn nÄgon regnstorm.

Tidigare var det en del problem med tÀtningarna runt fönstren. Butyltejpen höll inte tÀtt. Man har sedan nÄgot Är gÄtt över till butyl pÄ tub och det har helt eliminerat lÀckagen. Fabrikschefen anser detta vara den enskilt största kvalitetsförbÀttringen pÄ senare Är.

 

Ger sig in i nytt segment

Overland Àr en stor trend. Kompetenta fyrhjulsdrivna fordon utan flÀrd invÀndigt. Bilar som ger intryck att överleva apokalypsen.

För att möta denna trend har Winnebago tagit fram en Sprinterbaserad modell kallad Adventure Wagon. I princip en tom husbil med moduler som fÀsts pÄ skenor för att passa behovet för dagen. Skenorna finns i vÀggarna, taket och sÄklart i golvet. Man kan stÀlla in en köksmodul, en soffa, en sÀng. Saker som finns i Winnebagos sortiment men Àven saker man köpt frÄn andra eller tillverkat sjÀlv.

Denna typ av husbil har traditionellt tillverkats som specialbyggen av smÄ företag och sÄlts som transportbilar. Vilket i USA betyder att det Àr mycket tuffare regler som gör det dyrare att finansiera sitt köp och att försÀkra bilen.

NÀr Winnebago bygger blir bilen registrerad som husbil. Vilket gör att man kan belÄna den pÄ 20 Är och hamnar i en helt annan försÀkringsklass.

Modellen Àr helt ny för Äret och leveranserna har precis startat. Den sÀljer redan mycket bra och vid mitt besök i fabriken var det mestadels Adventure Wagons pÄ bandet.

 

BÀstsÀljaren baserad pÄ Dodge/Fiat

Winnebagos bÀst sÀljande plÄtis Àr en Dodge Ram Promaster (Fiat Ducato) baserad modell kallad Travato, som finns i ett antal olika utföranden. Dessa utföranden handlar mycket om tekniken ombord. NivÄn pÄ sjÀlvförsörjning kan man sÀga. Instegsserien heter Solis och baseras Àven den pÄ Dodge Promaster.

En annan lÄngkörare Àr en modell baserad pÄ Mercedes Sprinter med kort hjulbas kallad Revell. Den Àr fyrhjulsdriven och har en inredning som lockar unga och Àventyrligt lagda. Vid mitt besök var det inga Revell pÄ produktionslinan.

Winnebago erbjöd under nÄgra Är sina Promaster modeller med dieselmotor, men det sÄlde inte sÄ bra, numera Àr det 100% bensinmotorer. Vilket gör att man inte kan erbjuda bilarna med annat Àn Trumas  gasoldrivna combipanna. De hade gÀrna haft en panna som gick pÄ samma brÀnsle som bilen. Men trots idogt letande har de inte funnit en lÀmplig.

NÄgot som troligen förvÄnar er som lÀser denna artikel Àr priserna pÄ amerikanska plÄtisar. De Àr vÀsentligt dyrare Àn i Europa. En plÄtis pÄ Mercedes Sprinter passerar 200 000 USD, det Àr över 2 miljoner svenska kronor.

Den frÀmsta orsaken till det högre priset Àr chassikostnaden. Tillverkarna betalar betydligt mer sina chassin i Nordamerika Àn i Europa.

 

I bildgalleriet nedan kan du följa med oss in i fabriken i Lake Mills. Klicka pÄ bilderna för informativa bildtexter.

FrÄn ax till limpa

En stor fördel för Winnebago Àr att de tillverkar sÄ mycket av allt som ingÄr i en husbil sjÀlva. Vi pratar tankar, duschvÀggar, beslag, plastprofiler, aluminiumprofiler, fÀsten, textilier. SÄnt som i Europa tillverkas av specialiserade företag och levereras till husbilstillverkarna.

Fördelarna med detta Àr flera:

  • 1: Man kan snabbt fĂ„ fram precis det man behöver för en sĂ€rskild lösning.
  • 2: Man kan snabbt justera nĂ„got som inte blev som man tĂ€nkt sig.
  • 3: Eftersom man har formar och mallar till allt som nĂ„gonsin tillverkats kan man fĂ„ fram delar till mycket gamla modeller utan att det blir tokdyrt eller tar lĂ„ng tid.

 

Flöde i tvÄ nivÄer

De flesta husbilsfabriker har all produktion i ett plan. Men hos Winnebago Àr flera av fabriksbyggnaderna i tvÄ vÄningar.

I den stora monteringshallen dÀr A-klass och C-klass bilarna byggs tillverkas möblerna en vÄning upp. Alla möbler till en specifik husbil samlas pÄ en pall. NÀr chassiet passerar under en öppning i golvet sÀnks de ner för montering. Samma sak med frontmaskerna och instrumentpanelerna till de helintegrerade modellerna.

Forest City anlĂ€ggningen Ă€r en sĂ„ kallad ”batch one” fabrik. Det betyder att man bygger enstaka exemplar av olika modeller och att dessa samsas pĂ„ monteringslinan. Batch One Ă€r mer krĂ€vande nĂ€r det gĂ€ller logistiken. Arbetarna mĂ„ste ocksĂ„ vara mer uppmĂ€rksamma. Arbetet blir aldrig rutin.

 

I bildgalleriet nedan fÄr du en inblick i Winnebagos fabrik i Forest City. En helt unik husbilsfabrik. Klicka för informativa bildtexter.

Fabriker i flera smÄstÀder

PÄ andra fabriker, i andra stÀder i Iowa, tillverkas mer möbler och kabelstammar. Man har blivit sÄ stora att befolkningen i Forest City (ca 4 500 personer) inte rÀcker till. Man mÄste ha anlÀggningar i andra stÀder för att hitta arbetskraft.

Som plÄtisfabriken vi skriver om i denna artikel. Den ligger i Lake Mills, 20 minuter bort. HÀr bor 2 100 personer. Man har Àven fabriker i Minnesota, Indiana och Florida.

Att vara en stor nÀrvaro i smÄ stÀder Àr en strategi för Winnebago. Man blir viktig för kommunen vilket underlÀttar bygglov och sÄnt. Man fÄr Àven trogna arbetare. För att inte förstöra dessa fördelar Àr man i gengÀld en pÄlitlig arbetsgivare.

Nu nÀr man inte gÄr för full kapacitet fÄr inte alla arbetare ihop en full 40 timmars arbetsvecka. Vilket betyder att de inte fÄr ut en full lön. Detta pÄverkar inte bara inkomsten, det ger Àven ett sÀmre försÀkringsskydd. I USA Àr tandvÄrd och lÀkarvÄrd baserad pÄ försÀkringar. Men Winnebago ser till att alla anstÀllda alltid har fullt försÀkringsskydd, Àven om de inte kan erbjuda full arbetstid.

Och detta Àr inte bara vackra ord. Flera av de arbetare jag pratar med har arbetat pÄ Winnebago i 30 Är eller mer. Deras förÀldrar jobbade dÀr och nu arbetar deras barn inom företaget.

Lite historik

Winnebago Àr det mest klassiska amerikanska husbilsfabrikatet. MÄnga i USA kallar alla husbilar för en Winnebago.

Namnet Àr inte ett efternamn frÄn grundaren eller en ordlek. Namnet Àr taget efter platsen man ligger pÄ. Ursprungsbefolkningen hade flera namn pÄ platsen, ett av dem var just Winnebago. HÀr flyter Winnebago floden fram, en relativt liten flod men som Àr populÀr att paddla och fiska i.

 

Modernistic industries

Företaget Winnebago startades 1961. Men dÄ hade man redan byggt husvagnar i Forest City i tre Är under namnet Modernistic industries och var egentligen ett Kalifornienbaserat företag som lockats till Forest City för att hjÀlpa staden utvecklas ekonomiskt. Men de tröttnade och företaget togs över av fem lokala herrar som hade idéer om hur man kunde förbÀttra husvagnar.

 

Första husbilen

1966 byggde man sin första husbil. Den hette D22 och kostade 5 000 USD. En personbil kostade vid samma tid cirka 2 000 USD.

Bilarna var en stor succé och lade grunden för företagets fortsatta tillvÀxt och utveckling. 1968 sÄlde man pÄ en dag i september för en miljon dollar, lika mycket som företaget omsatte under hela 1961.

Idag har man passerat 500 000 enheter, husbilar och husvagnar. Man har Ă€ven köpt en del andra företag inom fritidssektorn – Chris Craft, Newmar, Barletta Boats, Grand Design. Nyligen köpte man Ă€ven Lithionics, ett företag specialiserat pĂ„ litiumbatterier och tekniken runt dem.

Genom Ă„ren har man gjort en hel del uppmĂ€rksammade produkter och Ă€ven reklamen har fĂ„tt en del ögonbryn att höjas. Som nĂ€r man slĂ€pte en husbil frĂ„n en kran sĂ„ den landade pĂ„ taket, detta skulle illustrera hur sĂ€ker husbilen var. Den kanske mest spektakulĂ€ra modellen var en bostadsinredd helikopter – ”The Heli-Home”.

 

Kolla in detta roliga klipp

SjĂ€lv tittar jag ibland pĂ„ Youtube och klippet pĂ„ den svavelosande ”Winnebago Man” som totalt misslyckas med inspelningen av ett reklaminslag.

Första husbilsmodellen frÄn företaget. Finns utstÀlld pÄ Winnebagos besökscenter i anslutning till fabriken
De fem som tog över företaget och lade grunden för framgÄngen
PÄ besökscentret finns John K Hansons kontor bevarat i en glasbur
The Winnebago Heli-home Àr troligen det mest extrema som tillverkats i husbilsbranschen.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift