Womondo Pegasus premiÀrvisades pÄ CMT i Stuttgart. Nu har vi fÄtt oss en provtur pÄ hemmaplan i Slovenien. En fÀrd som ger oss anledning att strö bÄde ris och ros över bilen. Mest ros.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Jag vill börja med att sÀga att testbilen Àr prototyp, faktiskt samma exemplar som visades i Stuttgart, det kommer bli en del Àndringar i serieproduktionen.
Â
Hög Äkkomfort
Jag hÀmtar bilen pÄ en skidanlÀggning som heter Kope i norra Slovenien. Den ligger pÄ 1 700 meters höjd och pÄ testdagen ligger molnen sÄ lÄgt att det Àr som att fÀrdas i mjölk pÄ den ringlande vÀgen ner. Man fÄr ta det nÀtt, tvÀra kurvor dyker upp frÄn ingenstans. VÀgen Àr pÄ sina stÀllen rejÀlt frostbruten och det rister i bilen, men pÄ ett dÀmpat vis.
Motorn pÄ 190 hk gör sina försök att motorbromsa, automatlÄdan vÀntar till 3000 varv innan den vÀxlar upp. Det Àr lite störande. LÄdan Àr adaptiv och jag misstÀnker att tidigare förare inte har samma körstil som mig. Dag tvÄ passade lÄdan mig betydligt bÀttre.
Varefter vi Äker ner mot dalen lÀttar dimman men ersÀtts av regn. VÀgarna Àr sÄdÀr hÀrligt mjukt ringlande och omges av höga berg och lummig grönska. Jag kör inte sÄ mycket som jag följer en vÄg, kÀnns det som. Det Àr ömsom 50 km/h och ömsom 70 km/h pÄ de smala vÀgarna. Man fÄr visa hÀnsyn och ibland stanna helt för att artigt slÀppa fram en lastbil eller buss. Jag trivs. FjÀdringskomforten Àr mjuk, i vissa kurvor lite vÀl mjuk dÄ jag instinktivt bromsar nÀr bilen börjar luta utÄt i kurvan. Motorn Àr inte sÄ rapp som jag skulle önska, automatlÄdan tÀmjer den. Men jag saknar aldrig kraft att ta mig uppför de branta partierna.
Stolarna Àr bland de bekvÀmare du kan sitta i. De Àr skÄlade, har bra (justerbart) sittdjup och min 182 cm lÄnga lekamen sitter lagom högt. Det Àr trÄngt mellan stol och vÀgg, sÄ sÀkerhetsbÀltet fastnar ibland, löser det med att öppna dörren.
Vi angör motorvÀgen mot Ljubljana. Hastigheten passerar 100 km/h och nu Àndras fÀrdens karaktÀr. Att sluka mil med bilen Àr inga som helst problem. Men jag önskar att takluckan höll klaffen. Det lÄter som jag kör i hagel. Men det varken regnar eller haglar. De regnskurar vi Äker genom gör inte ljudet vÀrre. Det Àr helt enkelt takluckan som vibrerar i fartvinden och troligen behövs en list för att dÀmpa ljudet av plast mot plast. Detta Àr pÄtalat och vi rÀknar med att man ÄtgÀrdar.
Ombonad bodel
Det Àr en dÀmpad ljudatmosfÀr ombord. Alla ytor Àr klÀdda i en vadderad textil som Àr bÄde ljudabsorberade och hindrar strÄlningskyla vintertid.
Spillvattentanken Àr isolerad som standard och töms med pump. Köper du vinterpaketet fÄr du dessutom Trumas 6 kW dieselvÀrmare, standard Àr en 4 kW frÄn Dometic. I vinterpaketet ingÄr Àven ett litiumbatteri och uppvÀrmning av spillvattentanken. Bilarna som tas hem till Sverige kommer ha vinterpaketet som standard.
Â
Prioriterat funktion före golvyta
Man har verkligen gjort sitt bÀsta för att varje del av bilen ska vara funktionell. Köket Àr rejÀlt tilltaget, sittgruppen har gott om plats, badrummet Àr en hygglig duschkabin och sÀngen bak rymmer tvÄ personer. Men genom att inte göra fler kompromisser har man i mitt tycke övermöblerat bilen en aning.
Passagen mellan kök och badrum Àr smal, jag hade gÀrna kapat badrummet 5 cm och fÄtt en bredare passage. LikasÄ hade jag accepterat en kortare köksbÀnk för att fÄ bredare insteg till bilen. Men det Àr jag, andra uppskattar sÀkert valen man gjort.
En sak som sticker ut i bodelen Àr baksÀtet. TvÄ mycket bekvÀma stolar som kan dras isÀr sÄ man slipper skava axlarna mot varandra, man kan Àven skjuta dem fram och tillbaka. HÀr sitter man bra pÄ lÄngfÀrden och Àven till middagen. Inte mÄnga plÄtisar erbjuder god baksÀteskomfort för tvÄ.
Bordsskivan Àr monterad pÄ ett Lagun vÀggstativ, ingen pelare som brÄkar med fötterna.
Jag tycker
Detta Àr som sagt en prototyp, det mÄste man ta i beaktande. Exempelvis Àr inte lösningen för att lyfta upp sÀngen för att ge plats för mer last fÀrdig. Det finns nÄgra vassa kanter som behöver rundas till för skydda de boende och jag hoppas de tystar takluckan och kortar ner köksbÀnken.
Bilens styrka Àr den övertygande kvalitetskÀnslan, baksÀtet och bekvÀma fÀrden. Att den lastar nÀstan 600 kg Àr inte heller illa.
Womondo byggs av Robeta. Det Àr en billigare modellserie Àn Robetas andra bilar. Men det man sparat in pÄ Àr inte byggkvalitet eller material. IstÀllet har man minskat antalet tillval för att fÄ en mer rationell produktion. Exakt svenskt pris Àr inte klart men importören tror den kommer ligga pÄ ca 1,4 -1,5 miljoner beroende pÄ utrustning. Ett mycket konkurrenskraftigt pris med tanke pÄ vad mÄnga andra tillverkare begÀr för sina plÄtisar pÄ Mercedes.
Fakta
- Modell Womondo Pegasus
- Ă rsmodell 2024
- Ursprungsland Slovenien
- Chassi Mercedes Sprinter
- Motor 2,0L 190 hk
- Vridmoment 450 Nm
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 593 x 204 x 258 cm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 570 kg
- Hjulbas 3 665 mm
- Diesel 71 liter
- FĂ€rskvattentank 100 liter
- GrÄvattentank 78 liter
- Toatank Testbilen hade mulltoa, standard Àr kassettoa med 17 liter tank
- Grundpris ca 1 400 000 kr
- Svensk agent Wing Auto, http://wingauto.se
- Hemsida https://www.robetamobil.online/womondo/womondo-en
- Vi lÄnade bilen av Robeta Mobil i Slovenj Gradec, Slovenien
Jag gillar
- Ă kkomfort
- BekvÀmt baksÀte
- Inga nakna plÄtytor
- KvalitetskÀnslan
- Stort kök (kan Àven anses som negativt dÄ det stör entrén)
Â
Jag önskar
- Att den var lite lÀttare att röra sig i
- Ett bredare insteg (smalare kök)
- Tystare taklucka i motorvÀgstempo
StjÀrnan i fronten kostar en hel del. Men sett till helheten Àr Womondo prisvÀrd.