Tiden gÄr fort nÀr man har roligt. Och jag har sannerligen haft roligt under de nÀstan tre veckorna jag bott och rest i Hobby Ontour 600 FT Solaris. En mycket trevlig och kompetent plÄtis med human prislapp.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Som alltid nÀr jag Àr ute i nÄgra veckor med en husbil Àr det inget test. Helt enkelt för att jag inte kan vara objektiv nÀr jag umgÄtts med en husbil en lÀngre tid. Nu faller det sig sÄ att jag testade denna bil i vÄras, sÄ det finns ett objektivt test att lÀsa för den som önskar.
I det testet hyllade jag bilen ganska rejÀlt. Och lite spÀnnande var det allt att se om den Àr sÄ bra som jag gav uttryck för i testet. Eller om jag lurat en massa lÀsare.
Â
Mycket bekvÀm bostad
Kan med viss lÀttnad konstatera att mitt beröm var befogat. Bilen Àr kort sagt en lyckad tvÀrbÀddsplÄtis. SÀrskilt har jag uppskattat rymden ombord. Jag sitter ledigt i soffan och jobbar. Har massor av bordsyta. Köket har mer förvaring Àn jag behöver och riktigt bra med arbetsyta. SÀngen Àr bekvÀm. Dock har jag valt att ha ett löst fotsteg för att göra det bekvÀmare att komma i och ur sÀngen.
Men det jag uppskattat mest Àr nog ÀndÄ badrummet. Det Àr sÄ gott om plats! BÄde nÀr man sitter pÄ toa och nÀr man duschar. Visst, det Àr ett plastigt badrum och det Àr ett duschdraperi som kladdar mot kroppen. Men plast tÄl vatten och duschdraperiet stjÀl inget utrymme sÄsom trolleribadrums snurrvÀggar gör.
Specialmodell
Det exemplar jag anvÀnt har tillÀggsnamnet Solaris. En specialversion utrustad för fricamping med 260W solpaneler, ett 100 Ah litiumbatteri och en 30A batteribooster som laddar effektivt under fÀrd. VÀrmaren Àr Truma Combi gasol utan elpatron.
SĂ„ hĂ€r pĂ„ hösten Ă€r solpanelerna inte jĂ€tteeffektiva. Men inte heller vĂ€rdelösa. Om det Ă€r grĂ„mulet eller regn kan jag fricampa tvĂ„ dygn sĂ„ lĂ€nge jag anvĂ€nder batteribanken till att hĂ„lla igĂ„ng datorn, avstĂ„r att ladda mina kameror och helst stĂ€nger av kylskĂ„pet nĂ€r jag sover. KylskĂ„pet Ă€r ett kompressordrivet Dometic skĂ„p. Det vill gĂ€rna ha 2A. Vilket blir 40-50 Ah pĂ„ ett dygn. Ăr det fullt drar det mindre. Men jag Ă€r ensam och har svĂ„rt att hĂ„lla kylen full.
Soliga dagar ger panelerna mer Àn kylskÄpet drar under de soliga timmarna. SÄ hÀr pÄ hösten Àr det 4-5 timmar per dag som panelerna ger plus. Det lÄter kanske inte sÄ mycket men det gör att jag kan stÄ en extra dag om jag vill.
SÄ hÄller jag ner milkostnaden rejÀlt.
Jag brukar köra en dag, stÄ en till tvÄ nÀtter och sedan köra en dag igen. Ofta kör jag 30-40 mil. Det rÀcker gott för att fÄ fulladdat batteri. Under fÀrd ser jag Àven till att ladda alla mina förbrukare inklusive batteribanken.
Om en dagsetapp Àr kort drar jag ner pÄ farten sÄ att allt hinner laddas.
Förutom att jag fĂ„r mer tid att ladda sparar jag ganska mycket pengar pĂ„ att hĂ„lla nere farten. Det Ă€r inga som helst problem att marscha 120 km/h, upp till 140 km/h ocksĂ„. Men om jag tar rygg pĂ„ en tradare och hĂ„ller mig pĂ„ 90 km/h ökar rĂ€ckvidden pĂ„ 90 liters tanken frĂ„n ca 80 mil till 110 mil. Det Ă€r 30%! Ăversatt i pengar ca 400 kr per tankning. Mer om man som jag vĂ€ljer att inte tanka lĂ€ngs motorvĂ€gen utan i mindre samhĂ€llen. PĂ„ motorvĂ€gen kostade en liter senast jag tankade 223 cent. I byar och smĂ„ stĂ€der begĂ€r mackarna just nu 169 cent. Det Ă€r en skillnad pĂ„ 6 kronor per liter!
SÄ genom att Äka lÄngsamt och tanka i mindre samhÀllen sparar jag nÀstan en tusenlapp per tankning.
Har varit en del kalla nÀtter
Detta exemplar har som sagt gasolvÀrmare. NÄgot jag i mitt tidigare test var lite kritisk till. Inte för att den gör ett dÄligt jobb. TvÀrtom, den Àr mycket effektiv. Och dessutom strömsnÄl, vilket Àr positivt nÀr man fricampar.
Men nÀr man rör sig mellan olika lÀnder Àr det ett litet helsike att hitta gasol. Olika svÄrt beroende pÄ var i Europa man rör sig. Min plan var att Äka österut, mot Svarta havet. Men jag fick vÀnda redan i Tjeckien, ty jag fann ingen som kunde fylla mina tyska flaskor i Prag.
Detta Àr en tyskregistrerad husbil. SÄ jag Äker med tyska flaskor. TvÄ stycken à 11 kg.
En flaska kan rÀcka i en vecka sÄ hÀr pÄ hösten. Men den kan Àven ta slut efter fyra dagar. Allt beroende pÄ hur kalla nÀtterna Àr och hur mycket det blÄser. Jag har haft mestadels soligt och klart vÀder. Klart vÀder ger kalla nÀtter. Som kallast var det en ynka plusgrad enligt bilens egen app. Inget problem för mig, jag sov som en stock i en varm och go husbil. Har för vana att sÀnka vÀrmen ombord till 19°C nÀr jag gÄr och lÀgger mig.
Ăveroptimistisk
Nu var det inte bara svÄrigheten att fÄ fatt i gasol som gjorde att jag inte kom till Svarta havet. Min resplan var helt enkelt orealistisk sett till de tre veckor jag hade bilen.
Om jag Äkte varje dag och gjorde dagsetapper pÄ 40-50 mil hade det funkat. Men sÄ ser inte verkligheten ut. Jag mÄste jobba ocksÄ, skriva om resan, svara pÄ mail, hjÀlpa Husbilsskolans medlemmar.
Ska jag ha nÄgot att skriva om mÄste jag ha dagar dÄ jag Àr ute och gör saker vÀrda att skriva om. Detta Àr den sjunde artikeln frÄn resan. RÀkna med att det bakom varje artikel ligger i genomsnitt en dags effektivt arbete. Det Àr sju dagar dÄ jag inte kommer en enda mil.
Dessutom Àr det inte sÀrskilt effektivt att resa i Tyskland. De mÄnga, och ofta lÄnga, vÀgarbetena gör att snittfarten sjunker och en 50 mils dagsetapp kan enkelt ta sju timmar. Jag vill inte sitta bakom ratten i sju timmar. SÄ istÀllet för etappmÄl i antal mil har jag sagt till mig sjÀlv att jag kör i max 5 timmar per dag.
Â
Denna modell Àr uppdaterad till 2026
Just nu nÀr jag sitter och skriver fÄr jag annonsunderlag frÄn Tumbo som har en kampanj pÄ just Hobby Ontour 600 FT. Det Àr den nya, uppdaterade, versionen. 2026 Ärs modell. Med dieselvÀrmare och trolleribadrum. Jag Àr glad att det numera Àr dieselvÀrmare i bilen. Det Àr en stor fördel nÀr man reser mellan olika lÀnder eller om man vill resa i norra Sverige vintertid. Jag tror Àven att mÄnga kommer uppskatta den nya badrumslösningen. Jag hade dock gÀrna haft duschdraperiet kvar. Helt enkelt för att det gör att man har hela badrummets volym nÀr man duschar. Stora Snubbar behöver ha gott om svÀngrum.
Litiumbatteri och solpaneler Àr extrautrustning 2026, om Hobby gör en Solaris version Àven 2026 ÄterstÄr att se. Om de gör det Àr mitt förslag att ha 200 Ah litium som standard. DieselvÀrmare drar mer Àn gasolvÀrmare.









