Meny

.

Carthago chic s-plus I 64 XL QB

Detta Àr Carthagos flaggskepp, en av de bÀsta och exklusivaste husbilar som serieproduceras. Fullpackad med prylar och lösningar som gör husbilslivet enklare och mer komfortabelt.

En varm dag i slutet av juli umgicks jag med bilen för att se vad man fÄr för strax under fyra miljoner. En hel del kan jag sÀga.

 

Av Stefan Janeld

 

Jag kan förstĂ„ att vissa avskrĂ€cks frĂ„n att köra en husbil av dessa dimensioner. Den Ă€r lĂ„ng, tung och hög. Men bakom ratten Ă€r skillnaden mellan att köra denna och en mindre husbil inte sĂ€rskilt stor. Man hĂ„ller lite större avstĂ„nd till framförvarande fordon, lĂ€ser höjdangivelserna pĂ„ portaler och viadukter lite noggrannare. Även maxvikter pĂ„ smĂ„ stenbroar pĂ„ landsbyggden blir en faktor att ha i bakhuvudet. Men sjĂ€lva körningen Ă€r som i de flesta helintegrerade husbilar. Möjligen lite enklare dĂ„ man har bĂ€ttre överblick tack vare den höga förarpositionen och de massiva backspeglarna.

 

Tryggt vÀgupptrÀdande

De första metrarna kÀnner jag att nÄgot inte stÀmmer. Bilen gÄr studsigt pÄ ett vis jag inte upplevt tidigare. Det Àr inte lÀnge sedan jag körde en s-plus och den betedde sig inte sÄ hÀr. Ett tryck pÄ luftfjÀdringens kontrollpanel och nÄgra sekunders vÀntan för att lÄta systemet nivellera bilen löser problemet. Nu Äker jag i mycket hög komfort Àven nÀr underlaget brister. Testbilen har sÀrskilda komfortdÀmpare fram och luftfjÀdring pÄ bakaxeln, en riktigt lyckad kombination.

PÄ pÄfarten till motorvÀgen trycker jag ner gaspedalen och bilen accelererar effektivt. Den kÀnns inte sÀrskilt pigg, men en titt pÄ hastighetsmÀtaren visar att det gÄr undan. Bilens storlek maskerar farten vÀl.

Motorn Àr pÄ 3,0 liter och 207 hk, kopplad till en 8-stegad automatlÄda. Vridmomentet Àr 470 Nm och kraften kommer redan pÄ lÄga varv. Jag tÀnker att i en sÄ hÀr pass tung husbil borde man nog lÀgga lÄdan i PowerlÀge för att fÄ mer kraft. Men det behövs absolut inte. Det blir mest mer varv men inte mycket mer kraft. ECO-lÀget ger en trevligare fÀrd.

Jag tror först att det brusar av fartvinden frÄn vÀnster backspegel. Men det visar sig vara backkameran som lÄter. Den har en mikrofon vid kameran och en högtalare i displayen. Placerad pÄ vÀnster sida lurar den mig att tro att det Àr backspegeln som brusar. GÄr att stÀnga av.

Trots att bilen Àr hög och har en hjulbas pÄ hela 5100 mm Àr det inga problem att köra bilen pÄ kurvig vÀg. Visst, jag anpassar farten, men aldrig att jag kÀnner att bilen lutar obehagligt i kurvorna. Detta exemplar har en breddad spÄrvidd fram och det tror jag Àr vad som gör att bilen kÀnns sÄ pass trygg och stabil Àven pÄ kurvig vÀg.

 

Älskar vinter

Utan tvekan Àr detta en av de bÀttre vinterhusbilarna pÄ marknaden. Med fyra drivande bakhjul backar den inte för backar oavsett om det Àr asfalt, grus eller isig vintervÀg. Ju brantare lutning desto bÀttre blir greppet. Jag har faktiskt testat en s-plus (tidigare generation baserad pÄ Mercedes) vintertid som var skodd med sommardÀck. Trots detta tog den sig upp för en synnerligen brant och isig vintervÀg utan att tappa fÀstet ens lite grann.

VÀrmesystemet Àr vattenburet. Bakom alla möbler Àr det luftspalter och vÀggarna Àr klÀdda i kondenstapet. Det Àr konvektorer infÀllda i instrumentpanelens ovansida som ser till att jaga vÀck kallras frÄn de stora glasytorna. Sidorutorna Àr dubbla.

Dubbelgolvet Ă€r sjĂ€lvklart uppvĂ€rmt och huserar tankar och teknik. PĂ„ en sĂ„ hĂ€r pass hög husbil Ă€r det inte enkelt att anvĂ€nda utvĂ€ndigt vintertĂ€cke, men det behövs inte heller. Även om man sĂ€kert skulle spara en del gasol.

 

Lastar 2 ton

Testbilen har en totalvikt pĂ„ 6,7 ton. Men som standard Ă€r totalvikten 5,6 ton. Att fĂ„ den högre totalvikten kostar över 160 000 kronor men Ă€r vĂ€l spenderade slantar. Bilen vĂ€ger in pĂ„ en tjĂ€nstevikt pĂ„ ca 4 600 kg beroende pĂ„ hur den Ă€r utrustad och att i en sĂ„ pass stor bil, med stora tankar, ”bara” ha ett tons lastvikt Ă€r lite klent i sammanhanget.

Garaget Àr av Carthago godkÀnt för 450 kg last. Men försök fördela vikten sÄ jÀmnt som möjligt över bilens lÀngd. Utrymme finns i det rymliga dubbelgolvet. Carthago har dessutom underlÀttat ett effektivt utnyttjande av volymen genom att ha lastlÄdor pÄ medar pÄ bÄda sidor av bilen.

 

I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med bilen. Klicka för större bild och informativ bildtext.

Jag tycker

Testbilen Ă€r i mitt tycke en helt komplett husbil. Som trots att den Ă€r avancerad Ă€r enkel att ta till sig. MĂ„lgruppen Ă€r de som vill leva husbilsliv under lĂ„nga perioder i alla Ă„rstider och vĂ€der. GĂ€rna lĂ„nga perioders fricampande. Ägarna kommer ha ett mycket bekvĂ€mt husbilsliv.

Ska jag klaga pÄ nÄgot Àr det att grundpriset pÄ typiskt tyskt manér Àr lockande lÄgt. Jag tycker inte man ska kunna, Àn mindre behöva, extrautrusta en husbil för 1/3 av grundpriset. DÄ Àr grundpriset vilseledande. Men alla tillverkare i denna klass gör det, sÄ Carthago Àr nog mer eller mindre tvungna.

Testexemplaret var nedsatt frÄn 3 942 000 kr till 3 649 000 kronor. En prislapp som gör bilen möjlig att köpa för blott ett lyckligt fÄtal. I denna prisklass Àr konkurrensen stenhÄrd. Kunderna krÀver toppklass i allt. FrÄn design till kompetens. Exteriördesignen Àr sprungen ur funktion, snygg eller inte Àr en smaksak. Sammantaget Àr s-plus precis sÄ bra som prislappen indikerar och kunderna krÀver.

Fakta

Jag gillar

  • KvalitetskĂ€nslan
  • Åkkomforten
  • Bakhjulsdrift
  • Hög lastvikt
  • LED strĂ„lkastare som inte samlar snö och slask
  • VĂ€rmesystemet

 

Jag önskar

  • Golv utan nivĂ„skillnad
  • Litiumbatterier som standard (blir det frĂ„n 2025)

Utrustning (urval): KomfortdĂ€mpare fram, luftfjĂ€dring bakaxel, breddad spĂ„rvidd fram, diffspĂ€rr bakaxel, dubbla airbags, ABS, ESP, antispinn, hillholder, centrallĂ„s inkl bodelsdörr, elbackspeglar, farthĂ„llare, klimatanlĂ€ggning, Pioneer multimediasystem, backkamera, 40” TV vid sittgrupp, 24” TV i sovrum, skinklĂ€dsel, vattenburen vĂ€rme, takmonterad AC, vĂ€rmevĂ€xlare, 6 meter elmarkis, langetterade mattor, kyl med separat frys, spis med 3 brĂ€nnare, ugn, 4×80 Ah GEL batterier, Truma Duocontrol CS gasolomkopplare.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift