Meny

.

Fabriksbesök hos Robeta Mobil

Slovenien är ett litet land, men det formligen kryllar av husbilstillverkare här. Inte minst plåtistillverkare. Ett företag som de senaste åren gjort stor succé med sina premiumplåtisar är Robeta.

En regnruskig dag i början av maj besökte jag deras fabrik nära gränsen till Österrike.

 

Av Stefan Janeld

 

Första gången jag såg en Robeta plåtis var på Caravan Salon i Düsseldorf 2014. En liten monter med ett par bilar, den ena i färgglad kostym för att sticka ut i mängden.

Annat är det idag!

Montern är stor, modellerna många och med stort självförtroende gör de en hel del väsen av sig. Inte minst med den superlyxiga Schumacher Edition som de tagit fram i samarbete med Ralph Schumacher. Ett samarbete som lagt lite av grunden till företagets succé. Men inte för att han varit en bra reklampelare som inspirerat kunder att köpa bilarna. Nej, det Ralph Schumacher främst bidragit med är en mycket nära relation till Mercedes Benz. Robeta behöver inte gå via Mercedes Benz i Slovenien för att köpa sina bilar, de köper dem direkt från Tyskland. Vilket ger bättre priser och säkrare leveranser.

Första Robeta att ställas ut på Caravan Salon var ingen direkt blyg viol. Kombinationen av svart och limegrönt gav bilen uppmärksamhet.
Inredningens färgskala drog blickarna till sig, men det som fick folk intresserade på riktigt var den höga kvalitetskänslan och omsorgen kring detaljer.
Primoz Kotnik, grundaren av Robeta är egentligen i turistbranschen. Men då hans syster ville ha en plåtis fick han upp ögonen för husbilsbranschen. Från början inredde man alla möjliga skåp, nya såväl som begagnade. Men i takt med att verksamheten växte renodlade man den till att endast omfatta nyproduktion. Idag är hans sidoverksamhet en stor spelare i plåtisarnas premiumsegment. När jag frågar hur involverad han är i verksamheten idag svarar han: ”Företaget är fjorton år och går bra. Som med alla tonåringar måste man ge frihet att utvecklas. Mitt jobb är att se till att ekonomin är god och att vi håller rätt kurs och fart.”

Planerar fördubblad volym

Huvudmarknaden för Robeta är Tyskland. Men man har handlare över hela Europa och även en importör i Sydkorea. Senast i raden av länder man börjat exportera till är England och Sverige. Och det är för satsningen på Sverige som jag valt att åka till deras handlarkonferens och lära mig mer om fabrikatet.

2023 producerade man 432 bilar. 2024 är 550 beställda. 2028 är planen att bygga 800 stycken. En fördubbling på fyra år är ett högt satt mål. Om man ska nå dit gäller det att Stellantis (Fiat, Citroën, Opel) och Mercedes Benz kan leverera. Men också att fabriken mäktar med. Redan idag är det trångt i produktionen. Man har en tomt att bygga på och en ritning för en ny fabrik är gjord. Men byggstart är inte spikad. Man har även anställt en expert på serieproduktion som ska effektivisera flödet i fabriken. Han har tidigare gjort just detta hos Elan båtar.

 

Två varumärken

Robeta står för valmöjlighet och individanpassade fordon. En flexibilitet som kostar. För att även kunna erbjuda lite billigare modeller har man lanserat Womondo by Robeta. Ett syskonfabrikat där kunden inte kan påverka utförandet i samma grad och tillvalslistan är kort. Till Sverige kommer Womondo importeras med tillvalet Vinterpaket som standard och är därmed i princip fullutrustad.

Både Robeta och Womondo baseras på antingen Stellantis eller Mercedes Benz skåp. Robeta arbetar med Fiat, Citroën och Opel från Stellantis. Men inte Toyota eller Peugeot.

 

Lättviktsbygge

För en extra slant kan man beställa sin Robeta med ett särskilt lätt möblemang kallat Robeta Air. Då är möblerna i en sandwich med skumkärna. Med dessa möbler får man över 200 kg extra i lastvikt jämfört med standardmöblerna. Det är otroligt mycket!

I bildgalleriet nedan kan du se hur Robeta bygger sina bilar. Klicka för större bild och informativa bildtexter.

Till sist

Robetas produktion är inte som andras. Vissa moment görs som om man vore hemmabyggare, andra är mer high-tech än hos någon annan. Särskilt möbelproduktionen med deras egen Robeta Air teknik är väldigt avancerad.

Ambitionen att utveckla produktionen ytterligare är tydlig. Men inte för att nå en högre byggkvalitet, den har man redan uppnått. Nu vill man öka takten utan att förlora kvaliteten. Något som blir svårt i nuvarande lokaler. Jag ser fram emot att i framtiden göra ett återbesök i ny fabrik. Namnet är redan presenterat – Robeta City.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift