Meny

.

Jag har investerat i oberoende, men inte utnyttjat friheten

NÀr chefredaktören Stefan entusiastiskt berÀttade om sitt besök hos Winnebago dÀr han fÄtt köra en helt elektrisk husbil kom en spÀnnande diskussion upp. Hur mycket förstÀrkning av elsystemet hade jag inte gjort pÄ vÄr bil under Ären och hur mycket Àndrade jag vÄrt leverne efter det?

PÄ ett sÀtt en hel del, men pÄ ett annat inte alls.

 

Av Stig Forsberg

 

Som standard har husbilar ganska klena elsystem. Ett 95Ah AGM batteri, kanske en 100W solpanel pÄ taket och sÄ bilens generator som laddar under fÀrd. Vid elstolpe har man alltid haft gott om el. Men vi tycker om att fricampa. DÀrför har jag och hustru lÀrt oss att spara ström.

Mycket energi har lagts pÄ denna energibesparingsiver, som förtar en del av husbilsupplevelsen. För att ÄtgÀrda detta, fÄ ett mer avslappnat husbilsliv, har vi lagt ner stora summor pÄ att fÄ mer energi ombord.

 

Min förbÀttringar

Det jag gjort Àr att installera ett litiumbatteri pÄ 150 AH. Det kan utnyttjas till 95% av sin kapacitet utan att ta skada. Det betyder att jag har 142 Ah att utnyttja, mot standard AGM pÄ 95 Ah som jag kan utnyttja ungefÀr 50 Ah av. Det Àr alltsÄ nÀstan tre gÄnger sÄ mycket energi bara dÀr!

Har kompletterat min gamla solpanel pÄ idag ca 60 watt med tvÄ nya solpaneler pÄ 165 och 170 watt. Det betyder att jag har tillgÄng till paneler som teoretiskt kan ge 395 watt. Om de levererar 300 watt under 5 timmar en mycket solig dag Àr det 1500 Wh eller 1,5 KWh om man sÄ vill. Det motsvarar 125 Ah till batteriet. Det Àr mer Àn jag vanligen förbrukar per dygn. Jag har dÀrför alltid fulladdat batteri fram pÄ dagen sommartid.

SÄ fort vi förflyttar oss laddas dessutom batteriet bra frÄn motorns generator via en DC/DC-omvandlare jag installerat.Det betyder att jag i praktiken, dagligen, har tillgÄng till full batterikapacitet.

Vintertid kan jag stötta med min Efoy-brÀnslecell om vi blir stÄende fler Àn tre, fyra dagar. DÄ, nÀr solpanelerna inte ger mycket, finns kanske behovet att spara pÄ strömmen. Kanske.

JÀmfört med hur det var i husbilen vi hade för 20 Är sedan har vi gott om energi. Troligen mer Àn de flesta husbilister

 

Har jag Àndrat mina rutiner?

BÄde och. Jag anvÀnder mer el dagligen utan att oroa mig, men jag stÀnger alltid av alla förbrukare efter att jag anvÀnt dem.

Tidigt bytte jag ut all belysning till LED-lampor, men jag slÀcker sÄ fort jag gjort klart det jag skulle. LikasÄ 230-voltomvandlaren, den stÀnger jag av sÄ fort jag bryggt kaffe eller kört mikron.

Allt enligt gamla invanda rutiner jag haft i mĂ„nga Ă„r för att spara ström. Är det verkligen nödvĂ€ndigt? Borde inte alla pengar jag investerat för att slippa denna energistress skĂ€nkt mig ett inre lugn?

Ja och nej, men inte fullt ut.

Kanske mÄste jag medvetet Àndra mina vanor, aktivt motstÄ mina impulser för att fÄ valuta för slantarna jag spenderat.

 

Ett enkelt test

Under vÄra senaste resor nu pÄ sensommaren, med tÀmligen risigt vÀder, har jag aktivt valt att inte jaga ström utan lÄtit det som stÄr pÄ, fÄ stÄ pÄ. Jag stÀllde om min 230-inverter sÄ att den gÄr i standby-lÀge nÀr jag inte anvÀnder den. Den startar nÀr belastningen blir över 100 mA. Tidigare stÀngde jag alltid av den för att spara den lilla ström den drar nÀr den Àr pÄ. Detta trots att jag valde just denna inverter för att den har detta strömbesparande vilolÀge. Jag betalade för finessen. Men först nu, efter mÄnga Är, började jag anvÀnda den.

I stort har vi levt som om vi stod vid elstolpe.

 

Hur gick det?

Det gick mycket bra! Jag har fortsatt fullt batteri under dagen. Om det sker en timme senare vet jag inte, men fullt blir det. Det Àr en sÄdan marginell skillnad i förbrukning över ett dygn att jag kan rÀkna bort det. Jag stÀnger av nÀr vi lÀmnar bilen eller lÀgger oss. DÄ mer av sÀkerhetsskÀl, inte för att spara ström.

Äntligen kan jag koppla bort energistressen, njuta lite mer, lita mer pĂ„ bilen. Äntligen har jag fĂ„tt valuta för min jakt pĂ„ energi.

TÀnk vad svÄrt det Àr att Àndra sina vanor.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift