Kan vi fÄ be om största möjliga tyssssstnad!
Husbilar har en hel del ljud för sig â motorljud, vĂ€gljud, vindljud, bodelsljud. En del Ă€r enkelt att komma Ă„t. Som skramlande köksgerĂ„d, gnisslande mekanism till taksĂ€ng eller en skjutdörr som behöver stöttas för att inte skramla. I denna artikel har vi siktat in oss pĂ„ att fĂ„ ner vĂ€gljudet.
Text och foto Stefan Janeld
Först lite ljudteori
Ljud Àr tryckvariationer som fÀrdas genom luften i form av vÄgor. LÀngden pÄ vÄgorna Àr ljudets frekvens. Detta har betydelse nÀr vi vÀljer ljudisoleringsmaterial. Höga ljud har en hög frekvens med korta vÄgor. SÄ för att dÀmpa dessa ljud kan vi anvÀnde ett tunnare material för att absorbera ljudet.
LÄga ljud har lÀngre vÄglÀng och dÄ behövs ett tjockare material för att absorbera ljudet.
Ljudvolymen â amplituden â mĂ€ts i decibel i en logaritmisk skala. Med detta menas att den inte ökar linjĂ€rt. Var tionde decibel ökar ljudtrycket med en faktor om 10. Om vi sĂ€tter en referensnivĂ„ pĂ„ 0dB för ett ljud sĂ„ Ă€r 10dB tio gĂ„nger högre, 20dB Ă€r 100 gĂ„nger högre och 30dB Ă€r 1 000 gĂ„nger högre.
Olika mÀnniskor uppfattar ljudvolym olika. Men som regel brukar man sÀga att en skillnad pÄ 10dB upplevs som en fördubbling av ljudstyrkan.
Ljudabsorption och stomljudsdÀmpning
Man kan minska ljudet ombord pÄ tvÄ sÀtt. Man kan placera ljudabsorbenter som tar upp ljudet och hindrar det frÄn att studsa runt i utrymmet.
Man kan ocksÄ anvÀnda sÄ kallad stomljudsdÀmpning. Det Àr ett material som förhindrar att andra material börjar vibrera av omgivande ljud. Lite som att lÀgga handen pÄ en gitarr sÄ den slutar lÄta.
Ofta anvÀnds en kombination av ljudabsorberande och stomljudsdÀmpande material.
I vÄrt fall Àr det mestadels stomljudsdÀmpning som var aktuell. Helt enkelt för att det inte finns utrymme för ljudabsorberande material i de utrymmen vi behövde ÄtgÀrda.
Materialet vi anvÀnder i denna artikel kommer frÄn Karnag AB och de har Àven bistÄtt med expertis för att arbetet ska bli korrekt utfört.
Vi gjorde testet hos Torvalla LCV i Haninge utanför Stockholm. Det underlÀttar vÀldigt om man har tillgÄng till tvÄpelarlyft.
Tids- och materialÄtgÄng
Vi hade aldrig gjort detta förut. Men Johan pÄ Torvalla LCV har stor erfarenhet av att demontera och Ätermontera husbilar. SÄ sjÀlva arbetet gick snabbt. Det var mer planeringen av var vi skulle sÀtta in ÄtgÀrderna som tog lite tid.
VÄr första tanke var att isolera framdörrarna, insteget till bodelen och torpedvÀggen mellan förarhytt och motorrum. Dock var denna bils insteg till bodelen redan isolerat och vi konstaterade snabbt att det inte gick att komma Ät att isolera torpedvÀggen med mindre Àn att man rev hela instrumentpanelen. DÀr sitter dessutom redan ljudabsorbenter frÄn fabrik.
Vi beslöt oss för att stomljudsisolera dörrar, insteg, skÀrmar och att montera innerskÀrmar i hjulhusen. Dessa skÀrmar fick ett lager stomljudsisolering för ökad effekt.
Totalt gick det Ät ca 1,5 kvadratmeter stomljudsisolering och mindre Àn 0,5 kvadratmeter ljudabsorberande matta med integrerad stomljudsdÀmpning samt ett par innerskÀrmar i plast. Viktökningen Àr ca 7 kg.
Effektiv arbetstid, exklusive planering, blev 5 timmar.
Ăversatt till pengar betyder det en total kostnad pĂ„ under 10 000 kr om du lĂ„ter en verkstad göra jobbet.
Dörrarna Àr frÄn fabrik helt oisolerade och fungerar som gitarrlÄdor. Den vita plasten som Àr kondensbarriÀr skar vi upp för att komma Ät innanför. Man vill inte ta bort den helt. Genom att endast skÀra snitt i den och vika undan kunde vi efterÄt enkelt ÄterstÀlla funktionen med nÄgra remsor tape.
Som sista ÄtgÀrd sÀnkte vi dÀcktrycket. Det Àr mÄnga som Äker med maximala 5,5 bar i dÀcken. Men det blir för hÄrt och en hel del vibrationer fortplantar sig in i bilen och ger en bullrigare fÀrd.
Efter att vi ljudisolerat hytten körde vi först med 5,5 kg ringtryck, sedan sÀnkte vi till 4,2 kg fram och bak (bilen var olastad). En sÀnkning som normalt gör en hel del för att minska vÀgljudet. Men efter vÄr isolering kunde vi inte mÀta nÄgon skillnad. Ett tecken pÄ att vi lyckats isolera bort vÀgljudet pÄ ett mycket effektivt vis.
Resultat
Innan vi Ă„tgĂ€rdade bilen mĂ€tte vi en genomsnittlig ljudnivĂ„ i 100 km/h, pĂ„ asfalt av varierande grovlek, till 67,7dB. MĂ€tstrĂ€ckan Ă€r ca 1 mil lĂ„ng.Â
Som referens anvÀnde jag min personbil, en relativt ny Ford Mondeo, och i den mÀtte jag 58dB pÄ samma strÀcka.
Jag har kört en hel del olika husbilar och den Ätta Är gamla Dethleffs vi anvÀnde upplevde jag som typisk för ljudnivÄn i en halvintegrerad husbil.
NÀr vi efter alla ÄtgÀrder körde exakt samma strÀcka i samma hastighet var ljudnivÄn 62,5 dB. En sÀnkning pÄ hela 5,5dB.
En tydlig indikation pÄ hur vÀl vÀgljudet isolerades bort Àr att vi med 5,5 kg lufttryck i dÀcken inte kunde mÀta nÄgon skillnad i ljudnivÄ jÀmfört med nÀr vi minskade till 4,2 kg. Normalt gör detta stor skillnad för ljudnivÄn ombord.
Men! NÀr vÀgljudet minskar framtrÀder andra ljud. Nu var det mer vindljud, mer missljud frÄn bodelen. SÄ upplevelsen blev inte den aha-upplevelse man kan förvÀnta av en sÄ kraftig sÀnkning av vÀgljudet som vi ÀndÄ uppnÄdde.
Reflektioner
För det första: Att jaga oljud i en husbil kan man dra hur lÄngt som helst. För varje missljud man eliminerar blir man varse om ett annat som dolts av det första. Det gÀller att man har rimliga förvÀntningar.
För det andra: VÄr tanke med att vÀlja en halvintegrerad mellanklassbil var att den pÄ ett bra sÀtt representerade vad det stora flertalet husbilister Äker i. Men sÄ hÀr i efterhand hade det nog varit bÀttre att vÀlja en mer pÄkostad premiumbil dÀr inredningen Àr tystare. DÄ skulle upplevelsen av det minskade vÀgljudet bli större.
För det tredje: Att med sÄ hÀr pass liten insats fÄ ner vÀgljudet med hela 5,5dB Àr imponerande och jag hoppas nu att vÄrt test leder till att Karnag tar fram ett kit med fÀrdigskurna bitar sÄ att fler kan fÄ ner vÀgljudet i sina husbilar.