Fleurette är ett fabrikat inom Rapido Gruppen. Beroende på vem man frågar är de antingen i samma kvalitetsklass som Rapido eller ett snäpp högre. Modellutbudet är dock betydligt smalare än Rapidos.
Jag tycker de är intressanta för de har en del egna detaljlösningar och man ser dem sällan utanför Frankrike. Inte för att de inte exporteras, det gör de. Men hemmamarknaden sväljer det mesta av produktionen.
Av Stefan Janeld
På årets mässa var det inga nya modeller i montern, men väl en ny version av en modell vi uppmärksammade förra året och en helintegrerad modell med trevlig atmosfär.
Fleurette är fabrikatet. Men i montern visas även modeller under namnet Florium. Ett modellnamn som med tiden blivit ett fristående fabrikat. Samma bilar men med en annan möbeldesign. Florium känns lite exklusivare, om jag får tycka till.
Fleurette Migrateur 64 LDF
Förra året visade man en modell kallad Florium Baxter 64 LDF-POP. Detta är en systerbil med samma planlösning men utan popup-taket. Lite mer sansad kan man säga. Och betydligt populärare. Det är en av få bilar med fransk säng som ställs ut på mässan. Att kombinera denna sänglösning med face-to-face sittgrupp gör underverk för rymdkänslan ombord. Bilen är bara 647 cm lång. Men har mer golvyta än de flesta åtta meters husbilar.
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig närmare med modellen. Klicka för större bilder och bildtext.
Florium Wincester 71 LMF
En helintegrerad toppmodell baserad på Fiat med AL-KO chassi. Blott 719 cm kort men ändå med queensbed och delat badrum. För att det inte ska kännas övermöblerat har man valt att minska storleken på sittgruppen en aning. En fördel med den korta längden är att man kan köpa bilen med 3,5 tons totalvikt och ändå ha strax över 400 kg lastvikt. Inte många helintegrerade husbilar med denna planlösning klarar det.
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig närmare med modellen. Klicka för större bilder och bildtext.