Husbilar lever ett hårt liv. I alla fall min som använts flitigt i femton år. Det blir en liten skada här, en annan där. Inga allvarliga saker, men det tynger att veta om att de finns där och varje gång man närmar sig husbilen dras blicken till skadorna. Att jag inte tagit tag i skadorna direkt är för att jag ogillar att bli av med husbilen en längre tid. En obefogad oro i detta fall visade det sig.
Av Stig Forsberg
Jag har under lång tid dröjt med att fixa till några mindre, nästan inte synliga skador. Den ena inträffade när min uppkörningsramp brast och den andra när jag bakade in i en hög med blöt sand vars höjd inte syntes i backkameran. Bilen bromsades in, men mycket mer var det inte. Jag har dessutom kört omkring med ett stenskott i frontrutans nedre kant som med växlande temperatur spruckit mer och mer. Den gick på slutet nästan från sida till sida, dock utan att skymma sikten. Bilen har tre år i rad godkänts vid den sedvanliga kontrollbesiktningen i november.
Jag misstänker att bilen vid olika nattläger fått gliringar från förbipasserande ”Usch så mycket småskavanker, ägaren tycks inte bry sig.”
Hade jag varit där och hört gliringarna hade jag försvarat mig med: ”Det är skador som inte syns och inte har någon praktisk betydelse. Jag har viktigare saker som att bland annat montera litiumbatteri, DC-DC laddförstärkare och nya solceller samt en Maxxfan-ventilationslucka”.
Men, att rationalisera min underlåtenhet kan jag inte göra hur länge som helst. Till sist måste man ta tag i små skavanker. Annars kan de bli stora. Jag tog mig samman och anmälde samtidigt alla tre skadorna till mitt försäkringsbolag. De tog emot samtliga skador trots att jag dröjt väldigt länge med att anmäla dem. Jag var lite orolig för att det skulle bli diskussioner, men det var inga problem. Man har tydligen upp till fem år på sig att anmäla en skada, om det tar längre tid kan de eventuellt även accepteras ända upp till tio år. Ett litet bekymmer var det dock för skadan som uppstod när min uppkörningsramp brast. Bilen var avställd av mig efter händelsen, men samma dag. Läs mer om detta här.
Små skador, stora reparationer
Främre stötfångaren i glasfiber hade spruckit i nederkant på höger sida och lyckats trycka till infästningen på vänster sida. Jag hade skruvat ihop den högra sidan med en självgängande plåtskruv så att det faktiskt inte syntes utan att man böjde sig ner och tittade ordentligt. Verkstaden skruvade ner stötfångaren och lyckades laga den om än med möda och besvär. Därpå lackering. Den blev som ny.
Bakre stötfångaren/bakpartiet i glasfiber hade jag lyckats trycka till när jag backade på en sandhög. Det syntes inte speciellt mycket, lite för hög på höger sida, en smal spricka mitt på.
Det som inte syntes innan plaststötfångaren/bakpartiet monterades ner var skadorna på bakstammens infästningspunkter, samt plåtvinklarna för de extra bakljusen. Även här fick man montera ner hela stötfångaren, montera bort alla lampor bak och börja återställa till ursprungsskick. Det blev glasfiberlaminering, slipning och polering i flera omgångar innan lackering slutligen gjorde stötfångaren som ny igen. Vid återmonteringen limmades bakpartiet fast, alla gamla skruvhål och nya tätades och man såg till att inget vatten skulle kunna tränga in i bakväggen. Detta för att det inte alltid går att komma tillbaka i samma skruvhål som det satt i ursprungligen.
Vindrutan byttes av en bilglasmästare så det följde den normala gången. Jag har en hellimmad ruta och själva limningen blev estetisk inte helt lyckad. Men funktionen var det inget fel på. Limningen rättades i efterhand till, nu ser det snygg ut.
Byta eller reparera?
Jag har beskrivit vad som utfördes och det framgår då att man valde att reparera. Det är ju annars så vanligt idag att man bara byter ut. Jag hade inte klart för mig att det är sådan skillnad på verkstäder. I min värld var det ”byta ut” som gällde.
Min chefredaktör, Stefan, gav mig tipset att vända mig till Bennys Lackering i Länna. Enligt Stefan är de entusiastiska och stolta yrkesmän. Det visade sig att de var det långt ut i fingerspetsarna. Man undersökte noga och kom fram till att inga nya delar behövde beställas, allt skulle de kunna reparera till ursprungsskick. Ett undantag fanns och det var den med åren mycket stela list som omger bakstammen på min bil. Inne i den skruvas delar fast med skruvar som sedan döljs av listens yttre del. Den måste beställas från generalagenten. Det visade sig att det använts många olika lister, i oändligt antal varianter, genom åren. Inte ens bil/chassinummer var till någon hjälp. Om Du behöver en list, passa då på att fotografera dess placering och profil.
Vad är skillnaden på att byta ut eller att reparera?
Jag har faktiskt tidigare inte tänk på det. Jag har sett lika på alla reparationer. Skillnaden är dock stor ur miljösynpunkt och ur den tid det tar att åtgärda. Vid utbyte beställer man reservdelar, inte sällan ofattbart dyra. Särskilt idag med höga transportkostnader som läggs på priset. Delarna tar dessutom ofta lång tid att få från fabriken via generalagenten. Väntetider på många månader är inte ovanliga och jag har hört talas om nästan ett år.
Vid reparation startar man från dag ett och några dagar senare är man färdig. Lackering tar någon dag extra, men sällan behöver man vänta mer än någon vecka. Arbetet är billigare än reservdelen, alla tjänar på det.
Du som kund får kort reparationstid, försäkringsbolaget får lägre kostnad vilket håller nere premierna, för att inte tala om miljövinsten. Man slipper tillverka nytt och transportera.
Ibland kallas tekniken för ”spot repair” ett uttryck man inte gillar på Bennys. Att reparera trasiga delar är OK, men att inte lackera hela delen eller logiskt avgränsade ytor ser man inte på med blida ögon. Om bara den skadade ytan lackeras, om än med god färgmatchning, kommer den efter en tid att avvika från den omgivande ytan och framträda som en ful fläck. Så talar en äkta billackerare!
Varför reparerar man då inte mer?
Det kräver stor yrkeskunskap, man bör vara billackerare i grunden. De flesta verkstäder har inte tillgång till personal med den kunskapen. Det kräver skrymmande lackboxar och torkar.
För vanliga verkstäder blir det lättare att bara skruva loss, beställa nytt och återmontera. Man låter kunden ta tidsmällen och försäkringsbolaget merkostnaden.
Tips: Om Du råkar ut för en bodelsskada, leta reda på en riktig reparationsverkstad.