Man kan se Ärets husbilsförsÀljning pÄ tvÄ sÀtt. Ett negativt och ett positivt. Vi börjar med det negativa. Det var nio Är sedan det sÄldes sÄ pass fÄ husbilar i Sverige som 2022. à andra sidan har det bara sÄlts fler husbilar under fem av de Är som husbilars registreringsstatistik redovisats i Sverige. 2022 var alltsÄ inte ett sÄ pjÄkigt husbilsÄr som man först kan tro.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Det Àr skillnad pÄ försÀljningsstatistik och registreringsstatistik. Under toppÄren var registreringsstatistiken dopad av ett antal skattebeslut och utslÀppsregler som tvingade handlare att registrera osÄlda husbilar. Annars skulle husbilarna bli osÀljbara. Ett Är registrerades sÄ mycket som över tvÄtusen osÄlda husbilar.
Att det trots allt elÀnde (som jag vÀgrar skriva om eftersom alla redan vet) blivit drygt 3 500 nya husbilister i Sverige, det dubbla om vi rÀknar pÄ i genomsnitt tvÄ personer per husbil, Àr knappast dÄligt.
Vad Ànnu bÀttre Àr; handlarna ser med optimism pÄ 2023 och laddar för en ökning. De har sÄlt bra under hösten. NÄgot som kommer synas i registreringsstatistiken senare i vÄr och sommar nÀr de sÄlda fordonen ska levereras.
Signalerna frÄn Europas husbilsmarknad Àr ocksÄ positiva.
- Tillverkarna har hittat chassin att fylla produktionslinjerna med
- Halvledarbristen Àr historia, nu rÄder det istÀllet överskott
- Höstens mÀssor var mycket vÀlbesökta
- VÄrens mÀssor har fler utstÀllare Àn förra Äret
Â
En snabb tillbakablick
Vinnarna pĂ„ marknaden 2022 var de etablerade fabrikaten, med betrodda handlare. Ett bra exempel pĂ„ detta Ă€r Adria som trots sin dominerande stĂ€llning lyckats âslĂ„ marknadenâ och vinna marknadsandelar. Deras premiumsatsning med modeller baserade pĂ„ Mercedes Sprinter har fallit mycket vĂ€l ut. De kan inte möta efterfrĂ„gan.
Men den stora vinnaren Àr ÀndÄ Volkswagen, som vuxit till att vara Sveriges nÀst populÀraste husbilsfabrikat. Vem hade trott det för fem Är sedan? DÄ lÄg de pÄ en trettionde plats i statistiken och var en marginell spelare pÄ husbilsmarknaden.
Generellt var vinnarna pÄ europamarknaden 2022 de fabrikat/koncerner som snabbast lyckades stÀlla om till andra chassin Àn Fiat. ChassitillgÄngen var ocksÄ nyckeln till Volkswagens framgÄng, de behöver inte köpa sina chassin. Att plÄtisar och campingbilar ligger i tiden hjÀlpte förstÄs till.
Campingbilarnas frammarsch Ă€r den enskilt starkaste trenden i Europa. Men hĂ€r hemma har den inte tagit fart. Ănnu! Vi kan vara helt sĂ€kra pĂ„ att den kommer. I Frankrike och Tyskland Ă€r var fjĂ€rde sĂ„ld husbil en campingbil.
Â
Â