Meny

.

Svensktoppen 2022

Man kan se Ă„rets husbilsförsĂ€ljning pĂ„ tvĂ„ sĂ€tt. Ett negativt och ett positivt. Vi börjar med det negativa. Det var nio Ă„r sedan det sĂ„ldes sĂ„ pass fĂ„ husbilar i Sverige som 2022. Å andra sidan har det bara sĂ„lts fler husbilar under fem av de Ă„r som husbilars registreringsstatistik redovisats i Sverige. 2022 var alltsĂ„ inte ett sĂ„ pjĂ„kigt husbilsĂ„r som man först kan tro.

 

Av Stefan Janeld

 

Det Àr skillnad pÄ försÀljningsstatistik och registreringsstatistik. Under toppÄren var registreringsstatistiken dopad av ett antal skattebeslut och utslÀppsregler som tvingade handlare att registrera osÄlda husbilar. Annars skulle husbilarna bli osÀljbara. Ett Är registrerades sÄ mycket som över tvÄtusen osÄlda husbilar.

Att det trots allt elÀnde (som jag vÀgrar skriva om eftersom alla redan vet) blivit drygt 3 500 nya husbilister i Sverige, det dubbla om vi rÀknar pÄ i genomsnitt tvÄ personer per husbil, Àr knappast dÄligt.

Vad Ànnu bÀttre Àr; handlarna ser med optimism pÄ 2023 och laddar för en ökning. De har sÄlt bra under hösten. NÄgot som kommer synas i registreringsstatistiken senare i vÄr och sommar nÀr de sÄlda fordonen ska levereras.

Signalerna frÄn Europas husbilsmarknad Àr ocksÄ positiva.

  • Tillverkarna har hittat chassin att fylla produktionslinjerna med
  • Halvledarbristen Ă€r historia, nu rĂ„der det istĂ€llet överskott
  • Höstens mĂ€ssor var mycket vĂ€lbesökta
  • VĂ„rens mĂ€ssor har fler utstĂ€llare Ă€n förra Ă„ret

 

En snabb tillbakablick

Vinnarna pĂ„ marknaden 2022 var de etablerade fabrikaten, med betrodda handlare. Ett bra exempel pĂ„ detta Ă€r Adria som trots sin dominerande stĂ€llning lyckats ”slĂ„ marknaden” och vinna marknadsandelar. Deras premiumsatsning med modeller baserade pĂ„ Mercedes Sprinter har fallit mycket vĂ€l ut. De kan inte möta efterfrĂ„gan.

Men den stora vinnaren Àr ÀndÄ Volkswagen, som vuxit till att vara Sveriges nÀst populÀraste husbilsfabrikat. Vem hade trott det för fem Är sedan? DÄ lÄg de pÄ en trettionde plats i statistiken och var en marginell spelare pÄ husbilsmarknaden.

Generellt var vinnarna pÄ europamarknaden 2022 de fabrikat/koncerner som snabbast lyckades stÀlla om till andra chassin Àn Fiat. ChassitillgÄngen var ocksÄ nyckeln till Volkswagens framgÄng, de behöver inte köpa sina chassin. Att plÄtisar och campingbilar ligger i tiden hjÀlpte förstÄs till.

Campingbilarnas frammarsch Ă€r den enskilt starkaste trenden i Europa. Men hĂ€r hemma har den inte tagit fart. Ännu! Vi kan vara helt sĂ€kra pĂ„ att den kommer. I Frankrike och Tyskland Ă€r var fjĂ€rde sĂ„ld husbil en campingbil.

 

 

Volkswagen Àr numera ett av de populÀraste husbilsfabrikaten. Inte bara i Sverige, i stora delar av Europa.

Årets hetaste modeller

Helintegrerade Adria Supersonic och halvintegrerade Matrix/Coral pÄ Mercedes var bland de mest omskrivna husbilarna i Europa 2023.
Senaste inkarnationen av Niesmann+Bischoff Flair lanserades med buller och bÄng och fick stor uppmÀrksamhet för sin helt unika, mycket moderna, interiördesign.
PlÄtisar baserade pÄ Ford lanserades frÄn nÀstan alla större tillverkare. Inte sÀllan med fyrhjulsdrift. PÄ bilden Karmanns version.
Även halvintegrerade husbilar pĂ„ Ford ingĂ„r idag i de flesta större tillverkares modellportföljer. PĂ„ bilden Dethleffs Just Go.
Att Hymer Venture S gick frÄn designstudie till serieproduktion blev en stor nyhet pÄ Ärets Caravan Salon.
Klicka pÄ bilden för att ladda hem en pdf av statistiken

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift