Elcyklar är en allt vanligare syn på husbilars bakstammar och i deras garage. Men du behöver inte investera i en sprillans elcykel för att få fördelarna. Med Zipforce kan du med en relativt enkel operation förvandla din gamla cykel till en elcykel. Det har jag gjort.
Av Karl Erik Abrahamsson
Har under en tid kollat in Zipforce elcykelmotor, kan det vara något? Våra cyklar är ju inte direkt sprillans. Kanske bättre att byta allt på en gång? Å andra sidan, varför kasta sånt som funkar? Slit och släng ligger inte direkt i tiden.
Så jag gjorde ett miljövänligt och ekonomiskt val. Beställde hem en motor till frugan och en till mig. Kul att se hur det blir och så får jag meka lite. Det är alltid kul.
Montering
Efter att jag beställt tog det tre dagar innan paketet kom. Zipforce levereras komplett. Motor, laddare, hållare för motorn och monteringstillbehör. Snyggt och välpaketerat. Liten risk för leveransskador.
Manualen är enkel att följa och monteringen är relativt rättfram. Det krävs inga specialverktyg (nödvändiga verktyg visas i manualen) eller annat som försvårar monteringen. Det är enkelt att justera in och centrera motorn i förhållandet till framhjulet, allt visas i manualen.
Det jag hade problem med var att skärmen på min gamla cykel var lite för lång framtill, motorns underdel tog i skärmen och nådde inte hjulet. Lösningen var att kapa av skärmen ca 30 mm.
I bildgalleriet nedan kan du följa min montering. Klicka för större bilder och bildtexter.
Att använda
Detta är inget teknisk test där jag mäter effekt eller så. Jag har helt enkelt använt Zipforce under normala förhållanden. Som längst cyklade jag 40 km utan längre uppehåll. Efter det har det blivit lite kortare sträckor på någon kilometer eller två.
Vid ett par tillfällen tappade sensorn kontakten och motorn slutade driva. Kollade med Zipforce vad detta kunde bero på, det visade sig att orsaken var ett litet tillverkningsfel som nu är åtgärdat. Under den 40 km långa turen växlade jag mellan de tre olika effektlägen som man kan ställa in via appen – Super, ECO, Muscle. Man kan även ställa in effektlägena på det lilla vredet på motorn. Båda sätten fungerar bra.
Det blir en viss skillnad i vilken utsträckning man får assistans. Mellan lägena Super och ECO kände jag ingen större skillnad, i Muscle däremot fick man jobba lite mer. Det låter en del från drivhjulet. Men det störde mig inte.
Jag tycker
Zipforce är en bra konkurrent till vanliga elcyklar. Produkten lever upp till mina förväntningar och är både billigare och lättare. Att jag kunde vara lite miljövänlig känns också bra.
Att montera var inga problem. Inte heller att sätta fast eller plocka bort om man lämnar cykeln på en allmän plats. Appen är enkel att ta till sig, nog så viktigt.
Jag ser många kundgrupper som kan ha glädje av Zipforce. Inte minst husbilister. Men även uthyrare av cyklar. De kan ha en flotta vanliga cyklar som ifall kunden önskar kan elektrifieras. Även campingplatser kan relativt billigt erbjuda sina kunder en hyresflotta med elcyklar.
Fakta
- Modell: Zipforce Distance
- Nominell effekt: 250 W (max tillåten effekt för att användas som cykel)
- Elcykelklass: Pedal Assist (Class1)
- Batteri nominell spänning: 22,2 V
- Batteri: 16 Ah/350Wh
- Laddningstid: 4 timmar (4 A laddare)
- Räckvidd max/min: 70/30 km
- Maxhastighet med assistans: 25km/h
- Vikt motor och batteri: 2,9 kg
- Vikt fäste och pedalsensor: 0,3 kg
- Ljudnivå: 55 dB vid 250 W22,5 km/h
- Garanti: 1 år
- Laddare: 240 volt (4 A)
- Drivläge: Pedalkännande assistans
- Pris ca 7 990 kr
- Hemsida: zipforce.se
Lite bakgrund om Zipforce:
Mannen bakom Zipforce heter Måns Bengtson. Han bodde i en förort till Stockholm och cyklade med sin elcykel varje arbetsdag till bussen för att ta sig till jobbet. Vid ett flertal tillfällen blev cykeln stulen och det blev att traska hem.
Eftersom han jobbade som elektronikingenjör vid ett företag så klurade han på om man inte kunde göra en annan lösning och slippa stulna cyklar. Så på kvällarna utvecklade han det som idag är Zipforce. Detta var 2016–17. Att ta fram en första prototyp tog ytterligare något år.
2019–20 lanserades modellen, Zipforce One. Den hade en krans kring trampmekanismen och en kabel till motorn. Dagens modeller använder istället en trådlös sensor på pedalen.
Gammal idé i modern tappning
Många i vår generation känner säkert till de påhängsmotorer som fanns på 50-talet.
På den tiden fanns det en hel uppsjö av olika påhängsmotorer. De flesta tvåtaktare med mindre smickrande smeknamn – ”Knallert”, ”Däcknötare”.
Zipforce tar denna tradition in i modern tid.