Lockas du av skyhög kvalitetskÀnsla, silkeslen drivlina, tyst fÀrd, fjÀdring som svÀljer det mesta och en kursstabilitet som om bilen gick pÄ rÀls?
DÄ kan detta vara en husbil i din smak. I alla fall om du har friska ben, ty det krÀvs ett par rejÀla kliv för att ta sig ombord.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Första gÄngen jag testade en Chic E-Line var 2008. Jag var mÀkta imponerad och beskrev atmosfÀren ombord som den pÄ ett exklusivt advokatkontor. Berömde den fina sikten frÄn förarplatsen som gjorde att bilen kÀndes flera storlekar mindre Àn den faktiskt var.
Testbilen för dagen har mycket gemensamt med bilen jag testade för 14 Är sedan. Tittar man noga ser man att en del former och lösningar i inredningen lever kvar. Med nya ytskikt förvisso.
ĂndĂ„ Ă€r dagens testbil en helt annan varelse. Lyxigare, Ă€nnu högre kvalitetskĂ€nsla, flera nya smarta lösningar och inte minst stĂ„r den pĂ„ ett tandemchassi frĂ„n AL-KO med drivlina frĂ„n Mercedes. 2008 var det bara en bakaxel pĂ„ bilen och det stod Fiat i rattnavet. En modell som finns kvar men som stĂ„r sig slĂ€tt mot denna vad gĂ€ller körkomfort och kursstabilitet.
Jag har faktiskt kört en treaxlad E-Line med Fiats drivlina ocksĂ„. En mycket behaglig upplevelse. Ăven den bilen gick som pĂ„ rĂ€ls. Och kĂ€ndes inte alls stötig. Men den var inte lika förlĂ„tande mot underlaget som denna. Mercedes har ett mjukare satt chassi Ă€n Fiat. Man vinner komfort och Ă€ven ljudnivĂ„n sjunker en aning. Men i snĂ€va kurvor och rondeller hĂ„ller man instinktivt ner farten lite mer Ă€n i en Fiat-baserad. Bra för dĂ€cken som inte slits lika mycket. Treaxlade husbilar Ă€r kĂ€nda för att slita pĂ„ tredje axelns dĂ€ck.
Â
Milslukare med hög lastvikt
SÀllan har en dryga Ätta meter lÄng husbil kÀnts sÄ liten bakom ratten. Tacka den exemplariska förarmiljön för det. En djupt nerdragen framruta, stora sidorutor och föredömliga backspeglar ger omedelbar koll pÄ bilens hörn. NÀr jag ska manövrera pÄ liten yta Àr den ljusstarka och tydliga backkameran en god hjÀlp.
Den fina förarmiljön har varit Carthagos adelsmÀrke sedan de lanserade den första Chic modellen för sisÄdÀr tjugo Är sedan. MÄnga har försökt att fÄ till en lika bra förarmiljö, men ingen har lyckats fullt ut.
Den enda plumpen i siktprotokollet Àr den breda A-stolpen som i rondeller och korsningar kan dölja en hel bil.
Normalt tycker jag Mercedes motor har ett störande vinande ljud vid acceleration, som en turbin. Men hÀr har man isolerat bort oljudet helt. Motorn förnims, men stör aldrig. I motorvÀgsfart Àr det lite vindbrus frÄn höger sida. Troligen backspegeln som gör sig pÄmind. I övrigt Àr det vÀldigt tyst ombord. Man kan lyssna pÄ radio med dÀmpad volym i motorvÀgsfart.
Som tidigare nÀmnts gör chassiet ett föredömligt arbete, detta Àr en lÄngfÀrdsbil av rang. Man sitter utmÀrkt i bekvÀma stolar och kan njuta av en tyst och lugn fÀrd. I 90 km/h snurrar motorn pÄ 1 800 varv.
Modellen finns Àven som tvÄaxlad. Men dÄ fÄr du inte lika fin komfort och kursstabilitet. Totalvikten blir ocksÄ lÀgre, 4 500 kg mot testbilens 5 500 kg (5 000 kg Àr standard, det kostar 5 600 kr att fÄ förhöjd totalvikt). Den tvÄaxlade har en lastvikt i körklart skick pÄ 695 kg. Testbilen fÄr lasta 1 525 kg!
Â
VÀlutrustad förarmiljö
Testbilen Ă€r extrautrustad för över 300 000 kronor. Cirka hundra av dessa tusenlappar Ă€r spenderade pĂ„ sĂ€kerhets- och komforthöjande utrustning. Bland annat: Stora multimediasystemet MBUX 10,2â, 170hk motor istĂ€llet för standardmotorn pĂ„ 143 hk, adaptiv farthĂ„llare och bromskraftsförstĂ€rkare.
Kort sagt â bilen har allt en modern bilist förvĂ€ntar sig och önskar sig. I faktarutan finns en mer komplett lista.
Â
Massor av stuv
E-Line har alltid haft ett rymligt dubbelgolv och stort garage. SĂ„ Ă€ven denna. Trots att all teknik förpassats hit Ă€r det gott om stora utrymmen i âkĂ€llarenâ. SĂ„ stora att det kan vara bra att investera i de skenförsedda lĂ„dor som finns som tillval.
Ăven inne i bodelen Ă€r det gott om utrymmen att fylla med prylar och klĂ€der. Tre garderober, tvĂ„ under sĂ€ngarna och en i fullhöjd jĂ€mte toaletten.
ĂverskĂ„pen Ă€r ocksĂ„ mĂ„nga och lĂ€tta att utnyttja effektivt tack vare hyllplan. Under nĂ„gra överskĂ„p Ă€r det öppna hyllor för smĂ„saker. TvĂ„ personer kan stuva in allt deras hjĂ€rta önskar, det finns bĂ„de plats och lastvikt.
Â
Byggd för vinter
Carthago Ă€r kĂ€nda för sina goda vinteregenskaper. Ăven vi har i tidigare vintertester givit beröm till dem för den fina komforten i vinterkyla.
I E-Line Àr det standard med vattenburen vÀrme frÄn Alde.
Systemet Àr vÀlplanerat.
- Möblerna tillÄter luften cirkulera fritt bakom.
- VÀggarna Àr klÀdda i microfiber som motverkar kondens.
- Under madrasserna Àr det luftspalt som förhindrar mögel.
- Bodelskonstruktionen Àr fri frÄn köldbryggor.
- Isolerfönster Àven i sidorutorna fram.
- I dubbelgolvet Àr det konvektorer som hÄller utrymmet frostfritt.
- VĂ€rmen i dubbelgolvet stiger och ger varmt bodelsgolv.
- Det vattenburna vÀrmesystemet Àr draget Ànda fram till vindrutan.
Â
Treaxlade husbilar har ett kortare överhÀng Àn tvÄaxlade av samma lÀngd. Det gynnar vÀggreppet för framhjulsdrivna husbilar. VÀlkommet pÄ isiga vintervÀgar.
Ăr man ute efter en husbil att anvĂ€nda Ă„ret runt hĂ€r hemma Ă€r denna en gott val. Ăven sommartid har man glĂ€dje av en vĂ€lisolerad bodel som hĂ„ller vĂ€rmen pĂ„ utsidan.
Jag tycker
Detta Àr en mycket komfortabel husbil, bÄde att Äka i och som bostad. En bil som tar hand om sin Àgare oavsett vÀder eller vÀgens skick.
Carthago har förvaltat E-Line vÀl genom Ären. Allt jag tyckte om frÄn tidigare modeller Àr kvar, det jag anmÀrkt pÄ Àr adresserat sÄnÀr som pÄ avsaknad av klÀdkrokar vid ingÄngen.
Det enda som försvunnit och som jag kan sakna Àr den egendesignade, vÀggmonterade, Àggklockan som var standard för 14 Är sedan. En petitess förvisso, men den fick mig att le och fastnade i minnet.
Det har blivit mycket beröm i detta test. VÀlförtjÀnt sÄdant. Men det finns fortfarande utrymme för förbÀttring. Nog kunde man ordnat ett steg till sÄ att Àven de med ont i knÀn och höfter kan ta sig ombord med lÀtthet. Carthago svarar pÄ kritiken med att den breda dörren underlÀttar att ta sig ut eftersom man kan kliva ut sidledes pÄ ett enkelt vis. Och de har rÀtt i att den breda dörren underlÀttar. Men den kompenserar inte fullt ut.
Prislappen Àr hög. Men i nivÄ med konkurrenterna pÄ marknaden. Kvalitet och kompetens av denna kaliber kostar. Treaxlade E-Line pÄ Mercedes Àr en av de bÀsta husbilarna pÄ marknaden idag.
Fakta
- Modell Carthago Chic E-Line I 50 LE DA MB
- Ă rsmodell 2022
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Mercedes + AL-KO
- Motor 2,2 liter 170 hk (CDI 414)
- Vridmoment 400 Nm
- VÀxellÄda 9 vÀxlad automat
- Totalvikt 5 500 kg (5 000 kg standard)
- Max last 1 525 kg
- L x B x H 805 x 227 x 310,5 cm
- AxelavstÄnd 3 920 mm
- StÄhöjd 210 cm vid kök och dinette, 195 cm sovrum
- BrÀnsletank 92 liter
- AdBlue tank 22 liter
- Vattentank 235 liter
- GrÄvattentank 185 liter
- Toatank 17 liter
- Pris frÄn ca: 2 194 000 kr
- Pris som testad: 2 512 200 kr
- Hemsida: www.carthago.com
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen i Haninge i Stockholm, www.caravanhallen.se
- HÀr kan du lÀsa fler tester av Carthago
Jag gillar
- Byggkvaliteten
- Komforten under fÀrd
- Utsikten frÄn förarplats
- Boendekomforten
- Gott om stuvutrymmen
- Hög lastvikt
- VĂ€rmesystemet
Â
Jag önskar
- Enklare insteg
- KlÀdkrokar eller garderob i hallen
- Att taksÀngen inte var sÄ tung att trycka upp
Utrustning: ABS, antispinn, antisladd, adaptiv farthĂ„llare, elektrisk parkeringsbroms, bromskraftförstĂ€rkare, elspeglar, elhiss förardörr, 16â alufĂ€lgar, klimatanlĂ€ggning motor, navigtor, backkamera, multimedia med 10,2â skĂ€rm, bodels AC, Alde vattenburen vĂ€rme, Tec Tower med kyl frys och ugn, taklucka med flĂ€kt vid köket, kaffemaskin, skinnklĂ€dsel, parabolantenn, 2 x TV, eltrappa bodelsdörr och förardörr, 5:e bĂ€ltad sittplats, inverter 1 800 W, laddbooster, Truma Secumotion, utvĂ€ndigt gasoluttag, dusch i garaget.