.

Carthago Chic E-Line I 50 LE DA MB

Lockas du av skyhög kvalitetskänsla, silkeslen drivlina, tyst färd, fjädring som sväljer det mesta och en kursstabilitet som om bilen gick på räls?

Då kan detta vara en husbil i din smak. I alla fall om du har friska ben, ty det krävs ett par rejäla kliv för att ta sig ombord.

 

Av Stefan Janeld

 

Första gången jag testade en Chic E-Line var 2008. Jag var mäkta imponerad och beskrev atmosfären ombord som den på ett exklusivt advokatkontor. Berömde den fina sikten från förarplatsen som gjorde att bilen kändes flera storlekar mindre än den faktiskt var.

Testbilen för dagen har mycket gemensamt med bilen jag testade för 14 år sedan. Tittar man noga ser man att en del former och lösningar i inredningen lever kvar. Med nya ytskikt förvisso.

Ändå är dagens testbil en helt annan varelse. Lyxigare, ännu högre kvalitetskänsla, flera nya smarta lösningar och inte minst står den på ett tandemchassi från AL-KO med drivlina från Mercedes. 2008 var det bara en bakaxel på bilen och det stod Fiat i rattnavet. En modell som finns kvar men som står sig slätt mot denna vad gäller körkomfort och kursstabilitet.

Jag har faktiskt kört en treaxlad E-Line med Fiats drivlina också. En mycket behaglig upplevelse. Även den bilen gick som på räls. Och kändes inte alls stötig. Men den var inte lika förlåtande mot underlaget som denna. Mercedes har ett mjukare satt chassi än Fiat. Man vinner komfort och även ljudnivån sjunker en aning. Men i snäva kurvor och rondeller håller man instinktivt ner farten lite mer än i en Fiat-baserad. Bra för däcken som inte slits lika mycket. Treaxlade husbilar är kända för att slita på tredje axelns däck.

 

Milslukare med hög lastvikt

Sällan har en dryga åtta meter lång husbil känts så liten bakom ratten. Tacka den exemplariska förarmiljön för det. En djupt nerdragen framruta, stora sidorutor och föredömliga backspeglar ger omedelbar koll på bilens hörn. När jag ska manövrera på liten yta är den ljusstarka och tydliga backkameran en god hjälp.

Den fina förarmiljön har varit Carthagos adelsmärke sedan de lanserade den första Chic modellen för sisådär tjugo år sedan. Många har försökt att få till en lika bra förarmiljö, men ingen har lyckats fullt ut.

Den enda plumpen i siktprotokollet är den breda A-stolpen som i rondeller och korsningar kan dölja en hel bil.

Normalt tycker jag Mercedes motor har ett störande vinande ljud vid acceleration, som en turbin. Men här har man isolerat bort oljudet helt. Motorn förnims, men stör aldrig. I motorvägsfart är det lite vindbrus från höger sida. Troligen backspegeln som gör sig påmind. I övrigt är det väldigt tyst ombord. Man kan lyssna på radio med dämpad volym i motorvägsfart.

Som tidigare nämnts gör chassiet ett föredömligt arbete, detta är en långfärdsbil av rang. Man sitter utmärkt i bekväma stolar och kan njuta av en tyst och lugn färd. I 90 km/h snurrar motorn på 1 800 varv.

Modellen finns även som tvåaxlad. Men då får du inte lika fin komfort och kursstabilitet. Totalvikten blir också lägre, 4 500 kg mot testbilens 5 500 kg (5 000 kg är standard, det kostar 5 600 kr att få förhöjd totalvikt). Den tvåaxlade har en lastvikt i körklart skick på 695 kg. Testbilen får lasta 1 525 kg!

 

Välutrustad förarmiljö

Testbilen är extrautrustad för över 300 000 kronor. Cirka hundra av dessa tusenlappar är spenderade på säkerhets- och komforthöjande utrustning. Bland annat: Stora multimediasystemet MBUX 10,2”, 170hk motor istället för standardmotorn på 143 hk, adaptiv farthållare och bromskraftsförstärkare.

Kort sagt – bilen har allt en modern bilist förväntar sig och önskar sig. I faktarutan finns en mer komplett lista.

 

Massor av stuv

E-Line har alltid haft ett rymligt dubbelgolv och stort garage. Så även denna. Trots att all teknik förpassats hit är det gott om stora utrymmen i ”källaren”. Så stora att det kan vara bra att investera i de skenförsedda lådor som finns som tillval.

Även inne i bodelen är det gott om utrymmen att fylla med prylar och kläder. Tre garderober, två under sängarna och en i fullhöjd jämte toaletten.

Överskåpen är också många och lätta att utnyttja effektivt tack vare hyllplan. Under några överskåp är det öppna hyllor för småsaker. Två personer kan stuva in allt deras hjärta önskar, det finns både plats och lastvikt.

 

Byggd för vinter

Carthago är kända för sina goda vinteregenskaper. Även vi har i tidigare vintertester givit beröm till dem för den fina komforten i vinterkyla.

I E-Line är det standard med vattenburen värme från Alde.

Systemet är välplanerat.

  • Möblerna tillåter luften cirkulera fritt bakom.
  • Väggarna är klädda i microfiber som motverkar kondens.
  • Under madrasserna är det luftspalt som förhindrar mögel.
  • Bodelskonstruktionen är fri från köldbryggor.
  • Isolerfönster även i sidorutorna fram.
  • I dubbelgolvet är det konvektorer som håller utrymmet frostfritt.
  • Värmen i dubbelgolvet stiger och ger varmt bodelsgolv.
  • Det vattenburna värmesystemet är draget ända fram till vindrutan.

 

Treaxlade husbilar har ett kortare överhäng än tvåaxlade av samma längd. Det gynnar väggreppet för framhjulsdrivna husbilar. Välkommet på isiga vintervägar.

Är man ute efter en husbil att använda året runt här hemma är denna en gott val. Även sommartid har man glädje av en välisolerad bodel som håller värmen på utsidan.

Jag tycker

Detta är en mycket komfortabel husbil, både att åka i och som bostad. En bil som tar hand om sin ägare oavsett väder eller vägens skick.

Carthago har förvaltat E-Line väl genom åren. Allt jag tyckte om från tidigare modeller är kvar, det jag anmärkt på är adresserat sånär som på avsaknad av klädkrokar vid ingången.

Det enda som försvunnit och som jag kan sakna är den egendesignade, väggmonterade, äggklockan som var standard för 14 år sedan. En petitess förvisso, men den fick mig att le och fastnade i minnet.

Det har blivit mycket beröm i detta test. Välförtjänt sådant. Men det finns fortfarande utrymme för förbättring. Nog kunde man ordnat ett steg till så att även de med ont i knän och höfter kan ta sig ombord med lätthet. Carthago svarar på kritiken med att den breda dörren underlättar att ta sig ut eftersom man kan kliva ut sidledes på ett enkelt vis. Och de har rätt i att den breda dörren underlättar. Men den kompenserar inte fullt ut.

Prislappen är hög. Men i nivå med konkurrenterna på marknaden. Kvalitet och kompetens av denna kaliber kostar. Treaxlade E-Line på Mercedes är en av de bästa husbilarna på marknaden idag.

Fakta

Jag gillar

  • Byggkvaliteten
  • Komforten under färd
  • Utsikten från förarplats
  • Boendekomforten
  • Gott om stuvutrymmen
  • Hög lastvikt
  • Värmesystemet

 

Jag önskar

  • Enklare insteg
  • Klädkrokar eller garderob i hallen
  • Att taksängen inte var så tung att trycka upp

Utrustning: ABS, antispinn, antisladd, adaptiv farthållare, elektrisk parkeringsbroms, bromskraftförstärkare, elspeglar, elhiss förardörr, 16” alufälgar, klimatanläggning motor, navigtor, backkamera, multimedia med 10,2” skärm, bodels AC, Alde vattenburen värme, Tec Tower med kyl frys och ugn, taklucka med fläkt vid köket, kaffemaskin, skinnklädsel, parabolantenn, 2 x TV, eltrappa bodelsdörr och förardörr, 5:e bältad sittplats, inverter 1 800 W, laddbooster, Truma Secumotion, utvändigt gasoluttag, dusch i garaget.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email