I 14 år har jag och mina kollegor testat husbilar. Nya och begagnade, i alla prisklasser. En del glöms bort så fort man vänder ryggen till. Andra fastnar i minnet och blir favoriter. Här lyfter jag fram de modeller som gjort störst positivt intryck inom olika kategorier.
Av Stefan Janeld
Varför man faller för en husbil kan bero på många faktorer. Inte minst personligt tycke och smak. När vi publicerar tester undviker vi i möjligaste mån att blanda in tycke och smak. Vi har en slutkläm i varje test med rubriken ”Jag tycker”. I övrigt bedömmer vi husbilarna utifrån kvalitetskänsla, komfort, kompetens och prisnivå. Bli därför inte förvånad om du i denna artikel finner husbilar som jag inte öst beröm över i testet. Ty i denna artikel tar jag upp de jag subjektivt, känslomässigt tyckt bäst om. Husbilar jag själv skulle vilja äga.
Kategorierna
För att det ska bli enkelt för dig som läser har jag delat in bilarna i olika kategorier. Jag utser fem bilar inom varje kategori och listar dem från bäst till femte bästa.
Kategoriera är:
- Helintegrerad
- Halvintegrerad
- Alkov
- Plåtis
- Kompakt
Notera att jag inte använder en klassindelning eller delar in bilarna i prisnivåer. Bäst är bäst! Oavsett prislapp.
Av naturliga skäl har många av husbilarna i denna artikel slutat tillverkas, det är ju en sammafattning av 14 års testande.
Vid varje bil ger jag en kort motivering till varför den förtjänar en plats på listan. Vill du läsa mer om modellen klickar du på modellnamnet, det är en länk till det fullständiga testet av modellen.
Vad krävs för att kallas bäst?
Som jag skrev tidigare är de övervägande skälen till att just dessa bilar är med i denna artikel känslomässiga.
Men det finns ändå sånt man inte kan blunda för, som direkt diskvalificerar bilen från att tillhöra de bästa. En sån sak är lastvikten. Ingen bil i denna artikel har en lastvikt under 500 kg. Vissa med en totalvikt över 3 500 kg förvisso men så måste det vara. De har alla en modern drivlina med stark common rail diesel som gör bilarna lättkörda. Ett allt för långt överhäng kan också vara grund för att bli utesluten. I alla fall på framhjulsdrivna modeller.
5 bästa helintegrerade
De flesta tillverkare anstränger sig lite extra när de tar fram helintegrerade modeller. Därför är det gott om riktigt bra helintegrerade husbilar. Helst skulle jag velat ha med 10 modeller i denna kategori. Jag menar, hur kan inte Morelo Palace, Niesmann+Bischoff Flair, Concorde Charisma eller RMB:s lyxkryssare platsa här? Det enkla svaret är att de inte är bättre än förväntat, de gav mig ingen wow-känsla. Eller jo, de är alla wow. Men att bli positivt överraskad är mer förförande. Och det har dessa fem lyckats med.
Jag har testat många Carthago och alltid funnit dem välbyggda och trevliga att köra. Trodde nog att jag visste vad jag hade att vänta mig när jag inledde testet. Ändå blev jag glatt överraskad av såväl finish som komfort och kompetens.
Den bästa Mercedesbaserade husbil jag kört. Det som fäller avgörandet är utsikten från förarplats och att man lyckats isolera bort Mercedes motorljud vid acceleration.
Det här är nog en av husbilsvärldens mest lyckade modeller. Stor, men ändå enkel att köra. Lyxig men inte prålig. Stilen ombord är tidlöst elegant.
Att man kan göra en så rymlig bodel på blott 7,5 meters längd är för att förarplatsen är placerad ovanför motorn. Du får en bodel som i en 8,2 meters husbil. Överhänget är långt, men bilen är bakhjulsdriven så det är ingen risk att man tappar väggreppet i uppfärsbacke eller på vått gräs.
Man hade kunnat välja vilken Frankia som helst ur vårt testarkiv och motiverat dess plats på listan. Frankia gör alltid bekväma husbilar med inovativa lösningar ombord.
Att det ändå blev just denna är för att man utrustat den till max som standard. Inte minst har man lagt mycket krut på elsystemet så det ska ge ägarna möjlighet till långvarig fricamping. En ofta eftersatt funktion i husbilar. Att den är bakhjulsdriven gör inte saken sämre.
Det är sällan jag faller för en bil på grund av möblernas utformning. Men i denna har Dethleffs genom innovativ möbeldesign lyckats ge bilen en helt unik känsla ombord. Ingen annan helintegrerad husbil på 740 centimeters längd kan erbjuda samma rymdkänsla.
Hade testet skett på motorväg eller i en stad hade den nog inte varit med på denna topp 5 lista. Men nu testades den på ringlande småvägar mitt i vintern och bjöd på en körupplevelse i toppklass. AL-KO chassiet var som standard försett med de nivåreglerande ALC dämparna bak som i kombination med den lätta bodelen och låga tyngdpunkten gjorde att vi körde husbilen som vore den en personbil.
5 bästa halvintegrerade
Den vanligaste typen av husbil och även den mest testade i vårt testbibliotek. Man skulle kuna tro att det skulle vara svårt för mig att utse endast fem modeller. Men icke. Halvintererade husbilar känns ofta som kloner av varandra. Få av dem häckar i premiumklassen vilket gör att man inte kostar på dem lika mycket finesser och teknik som i helintegrerade husblar.
Sammantaget är det få halvintegrerade husbilar som fastnar i minnet. Men dessa fem var alla positiva undantag.
Jag uppskattar husbilar som inte vill vara alla målgrupper till lags, modeller som har en tydlig målgrupp. De flesta tillverkare skulle inreda en 8,15 meter lång husbil för att husera fyra personer. Men denna är optimerad för två. Det gör den synnerligen bekväm och väl anpassad för just två personer som vill ligga ute långa perioder i sträck.
Att den är en ypperlig milslukare minskar inte bilens attraktinskraft. Jag charmas även av de välvda väggarna som ger känslan av ett båtskrov.
Att Niesmann+Bischoff satsade mycket på designen av denna modell är tydligt. Men de satsade minst lika mycket på teknik och funktionalitet.
Invändigt kan den först se lite simpel ut med tanke på den väl tilltagna prislappen. Men få halvintegrerade husbilar, om någon, kan på samma yta mäta sig med komforten ombord.
Jag har testat denna modell i två utföranden. Först baserad på Fiat och sedan när den började byggas på Mercedes Sprinter. Redan den Fiat-baserade bjöd en av husbilsmarknadens bästa, och tryggaste, körupplevelser. Den Mercedes-baserade behöll de trygga vägegenskaperna men tog komforten ett snäpp till.
Att bilen med sin extra breda bodel är rymligare än andra och att Kabe har goda vinteregenskaper bidrar såklart till modellens attraktionskraft.
Jag tror många förvånas av att se en dussinprodukt från Chausson på denna lista. Men Chausson har med denna modell haft örat mot marknaden och gjort en prisvärd husbil som är enkel att leva med.
Två saker sticker ut:
- -En säng på hela 160 cm bredd i ett trevligt sovrum med stora fönster.
- -Dieselvärmare förenklar utlandsresan eftersom man slipper jaga gasoldepåer för att fylla sina svenska flaskor.
Utöver dessa två saker är det också en synnerligen ljus och trevlig miljö ombord. Det mycket stora fönstret på höger sida i sovrummet ger en helt annan känsla än i de flesta sovrum i husbilar.
Två saker gör att denna till synes ordinära husbil blir en av de bästa jag testat. Köket har sin plats till vänster om bodelsdörren. Det ger en öppen känsla när man sitter i sittgruppen. Det gör även vänstersväng säkrare då man från förarplatsen kan ta en titt genom köksfönstret.
Det andra som gör bilen speciell är det samlade badrummet. Ett samlat badrum tar mycket mindre plats än det idag så vanliga delade badrummet. Det betyder att man kan få till en rymlig och bekväm sittgrupp. En sittgrupp där Hymer avstått pelarbord för den mer stabila lösningen med vägghängt bord.
5 bästa alkovbilarna
Alkovbilar är som regel riktade mot barnfamiljer eller hyresmarknaden. I dessa målgrupper är lastvikt extra viktigt. I denna artikel är 500 k ett minimum. Men de utvalda alkovbilarna har alla en lastvikt överstigande 800 kg. Om än inte med 3 500 kg totalvikt. Det är mycket ovanligt att alkovbilar har rimlig lastvikt med 3 500 k totalvikt.
En annan sak vi tittar på när vi testar alkovmodeller är rymden i alkoven. Är det 70 cm mellan madrass och tak slipper man klaustrofobi.
En stor och rymlig alkovbil, den lyxigaste i denna församling. Och den enda som är optimerad för ett resande par.
Med gott om stuvutrymmen, massor av boyta, vinterduglighet och ett lika stabilt som komfortabelt tandemaxlat chassi från AL-KO tar denna upp kampen med helintegrerade premiumhusbilar. Rent objektivt vinner den mot de flesta i en direkt jämförelse. Men alkov ger inte samma status som helintegrerat och därför är den lite av en udda fågel.
Det är inte ofta en tillverkare lägger krut på att designa en snygg alkovbil. Resonemanget brukar vara att alkovbilar ska vara prispressade och praktiska eftersom målgruppen är barnfamiljer och uthyresföretag. Men det finns barnfamiljer som har mer pengar och som värdesätter design.
Nu är detta inte skälet till att jag tycker så mycket om denna modell, designen är grädden på moset. Det är långbäddarna som charmat mig. Alkovbilar med långbäddar är den mest flexibla planlösningen i en alkovbil. Familjen växer aldrig ur denna planlösning, inte ens då barnen flyttat hemifrån.
En av de enklaste husbilar vi testat. Med låg finish, lövtunna möbler och noll lyxkänsa. Men oj vad jag trivdes ombord. Att sitta i någon av de två dinetterna och se ut genom de stora fönstren är som att sitta på en altan. Få tillverkare monterar så pass stora fönster idag. Synd, för det skänker sådan trivsel.
En mycket traditionellt inredd alkovbil. På ytan kan den upplevas lite tråkig, fantasilös. Men just detta är dess styrka. Laika har inte försökt återuppfina alkovbilen. Istället har man tagit alla testade och beprövade lösningar och gjort en husbil med få missar, hög komfort och rimlig prislapp. Som dessutom är mycket trivsam att vistas i.
Här får barnfamljen två sovrum, vardagsrum och kök samt en rymlig källare. En husbil lika väl lämpad som bostad under fotbollscupen som sportlovet. Eller för långsemestern söderöver.
Modellen är långlivad och har bytt såväl modellnummer som modellnamn flera gånger under åren. Systerbilen heter 7870-2 och är lika bra.
I dagens modellprogram är det Dethleffs Trend 7877-2 som tagit dess plats.
5 bästa i kompaktklassen
För att hamna i kategorin kompakt ska husbilen antingen vara under 6 meter eller smalare än de vanliga 227-232 cm. Uppfyller den båda dessa krav är det en synnerligen smidig historia. Men även modeller runt sju meter som är halvannan decimeter smalare än normalt upplevs betydligt smidigare på vägen.
Här är det de motstående sofforna som ger bilen en plats på listan. De ger en öppen bodel som man rör sig ledigt i. På vägen kör man bilen som en plåtis, på ställplatsen har man boendekomforten hos en fullbred husbil. Bäst i klassen!
Jag är inget fan av taksängar i halvintegrerade husbilar. De kräver som regel stege för att man ska komma på plats. Och de är aldrig lika mysiga som en alkov. I denna modell kommer taksängen ner ända till soffans sittdynor och är lika ekel att ta sig i och ur som en vanlig säng. Dessutom är dinetten stor som få, badrummet rymligt och köket helt okej. Allt detta på 599 cm! Två bor lika bekvämt i denna som i en 7,4 meters husbil.
Ännu en kort bil med badrum och kök bak, stor sittgrupp och en taksäng som kommer ända ner till knöhöjd. Lite av en repetition av McLouis Mc4-32 som också är med på denna lista. Kunde jag inte nöjt mig med en av dem? Tänker du kanske. Men nej! Ty denna stod på ett Ford chassi som höjde komforten ett snäpp och värmaren är en dieseldriven Webasto istälet för en gasolvärmare.
Smal, kort, snygg och med en bodel som ger en boendekomfort i klass med betydligt större husbilar. Nycklarna till att lyckas med denna damsko är face to face soffor och en taksäng som kommer ner djupt. Att Chausson lekt med designen ombord gör att man blir glad ombord.
Ska villigt erkänna att när jag först såg modellen avfärdade den som en lite halvlöjlig designmodell. Men under testet blev jag förtjust.
Att Chausson har två kompaktmodeller på listan är starkt jobbat! Men det skiljer nästan tio år mellan modellerna.
Men vad är detta? En alkovbil bland kompaktmodellerna. Måste ju vara fel! Men nej, det är inte en miss. Detta är en kompakt familjehusbil. 599 cm kort, hjulbas kortare än hos en plåtis gör den supersmidig att ratta i trång trafikmiljö. Dessutom är prislappen rimlig och lastvikten hög redan vid 3 500 k totalvikt.
5 bästa plåtisarna
Plåtisar är som regel stöpta i samma form och skillnaderna mellan olika modeller ligger i detaljer och materialval. Samtidigt är innovationslystnaden större hos plåtisar än i andra husbilar. Man måste vara klurig för att få till en funktinell och bekväm husbil i detta lilla format.
Jag hävdar med bestämdhet att La Strada ligger i en nivå för sig själva när det gäller byggkvalitet. Omsorgen i förberedelsen av skåpbilen är minutiös. Men de är inte bäst isolerade och isolerar ogärna sina spillvattentankar. EB modellen är deras bästsäljare och det är lätt att förstå. Den är ombonad, flexibel och mycket intuitiv att leva med. Inga trollerinummer här inte.
Westfalias huvudsyssla är att konvertera skåpbilar åt bilföretagen. Mestadels minibussar men även campingbilar. Denna erfarenhet gör att de inte följer husbilsbranschens normer när det gäller hur man inreder eller utrustar en husbil. Och detta gör bilen extra bra! Den har det bästa baksätet jag stött på i en plåtis. Helt enkelt för att det är ett baksäte, inte en bänk med dynor.
Värmesystemet är deras eget, hämtat från minibussarna de inreder åt olika biltillverkare. Det är ett dieseldrivet vattenburet system med golvvärme.
Testade bilen under en vecka i snö och minusgrader och det var den komfortablaste husbil jag bott i vintertid.
Pössls storsäljare är Roadcruiser. En modell som bildade skola i hur man inreder en plåtis med långbäddar när den lanserades. Summit 640 är lyxversionen av Roadcruiser. En mer påkostad version som ska konkurrera i premiumklassen. Något den klarar med bravur.
Pössl är störst i Europa på plåtisar och detta är deras toppmodell. Nuff said!
Blott 599 centimer men ändå försedd med ett delat badrum. Ändå känns den inte trängre än andra plåtisar. Och vilken finish på möblerna! Byggd i ett skåp med heavychassi riskerar det att bli en stötig färd. Men detta har man adresserat genom att standardmontera luftfjädring på bakaxeln. Detta är min favori bland 599 cm långa tvärbäddsplåtisar.
En plåtis byggd på höjden för att kunna husera en familj om fyra. Något den klarar utan problem. Är man två ombord och lever med taksängen upptryckt får man takhöjd som i en kyrka. Man kan sitta kvar i dinetten med sängen nerfälld. En bonus med bilens höjd är de väldigt rymliga överskåpen. På mässor där denna ställs ut sitter jag alltid en extra lång stund och drömmer.