Som bekant blev Andreas inte färdig med sitt vanlifebygge i tid till Elmia Husvagn Husbil 2025. Men mässan blev ändå en succé för honom med stort intresse och massor av input. Dags att summera projektet hittills och se vad planen är framåt.
Text Stefan Janeld
Foto Andreas Hedenskog, Stefan Janeld
På Elmia stod Andreas utanför C-hallen, under ett tak. Andreas berättar att det bara var under en rejäl regnskur som han inte hade besökare att prata med. Oftast långa samtal där han fick visa upp alla detaljer, förklara sina tankar. Inte minst var besökarna nyfikna på hans unika lösning av bäddbar dinette.
Arbetet har gått bakåt
Det blåser, regnet strilar och marken är full av blöta löv. Det är den första riktiga höstdagen i Stockholmsområdet när jag träffar Andreas för att se statusen på projektet.
Kort sagt har det gått bakåt. Dels för att mässan gav så mycket inspiration och många nya idéer från alla besökare.
Men också för att han stötte på ett oväntat läckage. Inte något han orsakat. Det var handtaget till bakdörren som läckte in. Tydligen en vanlig åkomma på Ford Transit.
För att diagnostisera läckagets orsak plockades de tygklädda insidorna ner och på höger dörr tog han även bort isoleringen. Ett digert arbete eftersom isoleringen är limmad.
Han har även plockat ner reglarna i taket för att där göra en annan lösning han tror blir bättre. Utöver det har ett antal väggar monterats bort och oljats. Väggen där badrummet ska vara har fernissats i tre lager.
Testat ny teknik att fanera
Andreas använder inte vinyl för att klä sina möbler och väggar, såsom de flesta tillverkare av plåtisar gör. Han använder furufaner. Tjock nog att slipas. Faneren har applicerats med trälim och strykjärn. En fiffig metod. Men även en metod som bäst lämpar sig för mindre delar.
För att snabbare och med lika bra, eller bättre, resultat fanera sina skivor har han köpt stora vakuumpåsar i vilka man placerar skivorna med faneren pålimmad. Vakuumet skapas med en vakuumpump. Vakuumet pressar ihop laminatet medan Andreas kan göra annat. Tidsbesparande!
Behöver större lokaler
Det som kanske varit den största stötestenen i detta projekt är lokalerna. Andreas bygger i vardagen arkitekturmodeller. För detta ändamål är lokalerna utmärkta. Men ska det hanteras stora skivor blir det trångt. Och även rörigt.
Han lägger därför mycket tid på att leta efter saker. Springa ut och in mellan verkstad och bil. Och inte minst, möblera om inför nya arbetsmoment.
Nu när vintern är i antågande blir detta ett ännu större problem. I somras kunde han måla, olja in och limma utomhus. Icke så i vinter.
Vad lösningen blir återstår att se. Tält? Hyra lokal? Leva med det som finns?
Vi får se.
Studiebesök hos Hugos
En av de främsta custominredarna av husbilar i Europa är Hugos Husbilar i Vetlanda. Andreas välkomnades ner till dem för ett studiebesök. Där fick han en hel del tips och råd som han kommer följa under bygget. Han blev även både imponerad och avundsjuk på deras lokaler.
Planen framåt
Den huvudsakliga planen står fast. Bilen ska bli klar till Elmia Husvagn Husbil. Det hålls ju en sådan mässa även 2026.
Den omedelbara planen är att installera värmaren. Bilen kommer behöva hållas varm i vinter medan Andreas jobbar med den. Även innertaket ska på plats liksom att återmontera bakdörrarnas inklädnad. Förhoppningsvis inom de närmaste fyra veckorna.
Varför taket och bakdörrarnas beklädnad känns angeläget är för att det är en viktig del i bilens isolering. Vi vill nämligen med en värmekamera se hur välisolerad bilen är. Kanske någon punkt behöver förbättras? I så fall är det enklare att göra innan alla möbler är på plats.









