Eura Mobil var sena att haka pÄ plÄtistrenden. Först 2021 lanserade de sin första modell. Kanske inte sÄ konstigt nÀr man beaktar att Àgarna Àven har ett mÀrke specialiserat pÄ biltypen, nÀmligen Karmann.
Eura Mobils plÄtissatsning Àr ett klart steg upp pÄ kvalitetsstegen, mÄlet Àr att bygga premiumplÄtisar.
Ni som lÀser Alltomhusbilen sedan starten kanske kÀnner igen bilen. Vi publicerade ett test av den vid premiÀren 2021. Men nu har den levt ett tag och kan fÄs med popup-tak. LÀs bÄda och se om författarna hÄller med varandra.
Â
Text och foto Tore Afdal
Â
2021, nĂ€r Eura Mobil lanserade sina plĂ„tisar som nyheter inför sĂ€songen 2022 var det med tre modeller â V595 HB med tvĂ€rbĂ€dd, V636 HB med höj- & sĂ€nkbar dubbelsĂ€ng och sĂ„ testbilen med lĂ„ngbĂ€ddar.
Â
Ljus interiör
Jag sitter tillbakalutad i passagerarstolen med fötterna komfortabelt placerade pÄ baksÀtet. Det Àr trevligt hÀr inne i Eura Mobils plÄtis. Det Àr ljust och inte minst varmt. Ute ylar vinden. Interiören prÀglas av ljusa material och det Àr bokstavligt talat metervis med ljuskÀllor i denna modell.
För min smak Àr det nÀstan för mÄnga ljusa toner i bilens interiör. DÀrför uppskattar jag kontrastfÀrgerna pÄ dynorna, skjutdörren och golvet extra mycket. Man kan ju ocksÄ smycka inredningen med kuddar och matta efter smak och behag.
Att bilen Àr modern och omsorgsfullt inredd vittnar det mjuka taket om, en tydlig premiumsignal som ljud och bidrar till stÀmningen ombord.
Â
Kan rymma fyra
Modellen passar bĂ€st för tvĂ„, den Ă€r trots allt bara 636 cm lĂ„ng. Samtidigt ger popup-taket tvĂ„ bekvĂ€ma extra sovplatser dĂ€r uppe. De tvĂ„ lĂ„ngbĂ€ddarna pĂ„ nedervĂ„ningen Ă€r bekvĂ€ma och vĂ€l tilltagna. Ăr man fyra ombord och det Ă€r âstanna inne vĂ€derâ blir det för trĂ„ngt. Fast det ska sĂ€gas att barn och ungdomar garanterat kommer mysa en vĂ„ning upp.
Smyger mig upp till taksÀngen. Detta Àr första gÄngen jag i praktiken testar en sÄdan, man ska allt vara lite smidig för att fÄ till det. VÀl pÄ plats Àr det tvÄ saker som slÄr mig:
Â
- – Jag har parkerat vid en vĂ€g och trafikljudet Ă€r lĂ„ngt mer mĂ€rkbart hĂ€r uppe. NĂ€r jag var pĂ„ nedervĂ„ningen noterade jag knappt det dĂ€mpade ljudet frĂ„n trafiken.
- – Det Ă€r kallare hĂ€r uppe. Inte sĂ„ konstigt nĂ€r vĂ€ggarna Ă€r i tĂ€ltduk. Taket hĂ€r uppe Ă€r klĂ€tt i samma mjuka material som nere i bilen.
Â
TvÄ justerbara lÀslampor med USB kontakt Àr bra. Det Àr tydligt att man tÀnkt pÄ detaljerna. Det Àr tvÄ förvaringsplatser vid huvudÀndan. TÀltduken Àr försedd med blixtlÄs och kan öppnas. Det Àr fönster i duken, med myggnÀt. Det gör att man lÀtt trivs hÀr uppe. Utsikten ett par meter över marken Àr överraskande god.
Â
Klassisk planlösning
Testbilen har en klassisk planlösning. LĂ„ngbĂ€ddarna Ă€r 195 respektive 186 cm, inte illa i en bil pĂ„ blott 636 cm lĂ€ngd. Att det fungerar Ă€r mycket pĂ„ grund av det smart designade badrummet. Ett âsmartbadâ dĂ€r man vĂ€xlar mellan toalettutrymme och duschkabin genom att svĂ€nga handfatsvĂ€ggen. VĂ€ggen kĂ€nns solid och det Ă€r nog med plats.
I sittgruppen mÀrks det att detta Àr en kompakt husbil. Det Àr trÄngt att sitta fyra runt bordet. För tvÄ fungerar det emellertid utmÀrkt. SÀrskild glad Àr jag över att kunna placera fötterna pÄ soffan. Jag sitter bekvÀmt och stortrivs.
Â
Flexibel
Man har anstrÀngt sig för att fÄ till ett flexibelt och funktionellt stuvutrymme bak i testbilen. SjÀlvklart kan man bÀdda ihop sÀngarna till en dubbelsÀng. De kan Àven fÀllas upp lÀngs yttervÀggarna för att ge plats till stora föremÄl. HÀr fÄr man exempelvis enkelt plats med tvÄ cyklar.
Ett tudelat, löst dubbelgolv kan vara vÀldigt anvÀndbart för mÄnga. Att kunna stuva i tvÄ nivÄer gör det enklare att effektivt utnyttja volymen. Om du inte har behovet tar du helt enkelt bort dubbelgolvet och fÄr ett högre stuvutrymme. HÀr finns Àven lÄdor att fylla med prylar. Eller sÄ tar man bort dem. Flexibelt som sagt!
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med testbilen. Klicka för större bilder och bildtexter.
Till sist
Det Àr fel att pÄstÄ annat Àn att det Àr relativt trÄngt ombord. Om det Àr för trÄngt kan bara du sjÀlv svara pÄ. Det hÀr Àr en husbil för de som vill skala ner sitt husbilsliv ett par snÀpp. Den Àr extremt lÀttkörd och kan för vissa Àven agera vardagsbil.
Eura Mobil V636 EB Àr en plÄtis som skiljer sig frÄn mÀngden med sitt fokus pÄ funktion och kvalitet.
Fakta
- Modell Eura Mobil V636 EB
- Ă rsmodell 2024
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 2,2L 160 hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda 6 vxl manuell
- LxBxH 636 x 205 x 265 cm
- Totalvikt 3 500 kg / 4 250 kg
- Lastvikt 345 kg / 995 kg
- Hjulbas 4 035 mm
- FĂ€rskvattentank 100 liter
- Pris ca 1 199 000 kr (med automat, det enda som tas in till Sverige)
- Eura Mobil sÀljs i Sverige av Autohallen Husbilar, https://autohallenhusbilar.se/
