Meny

.

Fiat Ducato facelift 2021

Till modellÄr 2022 kommer husbilsbranschens favoritchassi att ha en modernare förarmiljö, helt ny motorfamilj och en lÀtt omsminkad nuna.

 

Av Stefan Janeld

 

Nuvarande Ducato har sina rötter i modellen som presenterades 2006 och började sÀljas som modellÄr 2007 i husbilsbranschen. 14 Är Àr en evighet för en bilmodell. Men man har i omgÄngar uppgraderat modellen med förbÀttrad avgasrening, fler motorval, nya aktiva sÀkerhetssystem och nya multimediadisplayer.

2014 fick fronten ett helt nytt utseende. Senaste stora uppgraderingen var 2019 dÄ den niovÀxlade automatlÄdan introducerades.

Rent komfort- och drivlinemÀssigt har Ducato hÀngt med i utvecklingen. Men förarmiljön har börjat kÀnnas gammal. Omsprungen av Mercedes, Ford och Renault. Det enda lyft den fÄtt Àr att man slopade grÄ plast till förmÄn för svart och fick möjlighet att vÀlja blÀnkande sarger runt luftventilerna.

Mycket Àr nytt, men inte dimensionerna

Det finns en fördel med att inte förnya allt för ofta och allt för mycket. Eftersom mer Àn hÀlften av alla Ducato blir husbilar Àr det en fördel för pÄbyggarna om alla mÄtt och dimensioner bibehÄlls. Att ta fram nya formar för takhÀttor och nya profiler för att göra en snygg övergÄng mellan bodel och förarhytt Àr dyrt.

DÀrför har Fiat Àven denna gÄng valt att inte Àndra hyttens dimensioner. Rent estetiskt ska man vara insatt i Ducatons formsprÄk för att se att det Àr en ny version.

Ny motorfamilj

Dagens 2,3 liters motorfamilj byts ut till en 2,2 liters kallad Multijet3. Den Àr sÄklart snÄlare och renare utan att tappa kraft. Ni som hoppades pÄ en Äterkomst för 3,0 liters motorn fÄr se förhoppningen grusad.

För oss husbilister Àr kanske den största glÀdjen med de nya motorerna att de vÀger mindre, det gynnar lastvikten.

Det kommer fortsatt vara antingen 6-vÀxlad manuell eller 9-vÀxlad automatlÄda.

Totalt blir det 7 olika motorer. 4 light duty och 3 heavy duty. Alla Àr som sagt pÄ 2,2 liters slagvolym.

 

De fyra Light Duty motorerna Àr:

  • 120 hk / 320 Nm, endast med manuell lĂ„da
  • 140 hk / 350 Nm med manuell lĂ„da, 380 Nm med automat
  • 160 hk / 380 Nm med manuell lĂ„da, 400 Nm med automat
  • 180 hk / 380 Nm med manuell lĂ„da, 450 Nm med automat

 

Heavy Duty motorerna Àr:

  • 140 hk / 350 Nm med manuell lĂ„da, 380 Nm med automat
  • 160 hk / 380 Nm med manuell lĂ„da, 400 Nm med automat
  • 180 hk / 380 Nm med manuell lĂ„da, 450 Nm med automat

 

Vi har inte kört dessa motorer Ànnu. Men specifikationerna ligger i linje med dagens sÄ vi förvÀntar oss ingen större skillnad i hur bilen upplevs att köra.

Enligt Fiat ska de vara 7% renare och Àven gÄ tystare Àn sina föregÄngare.

Stor display och multiratt

Föramiljön blir modernare. Med mjukare linjer och en stor 10” touchdisplay för multimedia, navigation och backkamera. Man kan Ă€ven styra systemet via knappar pĂ„ den nya multiratten eller ge röstkommandon.

Övriga nyheter

  • Nyckelfri start
  • Integrerad mobilladdare
  • Full LED lyktor
  • Möjlighet till elektrisk parkeringsbroms
  • Ny dörrsida med hĂ„llare för 1,5 liters PET-flaska
  • Nydesignad taklampekonsol
  •  

Vi har nu provkört nya motorerna, klicka hÀr!

Full LED lyktor
Ny instrumentering
Elektrisk handbroms

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift