Nyheterna var få, utställarna likaså om man jämför med innan pandemin. Men intresset var på topp och öppningsdagen var det knökfullt i hallarna. Man siktade på 110 000 besökare. Det landade på 91 000. En förbättring med 9 000 från förra året.
Av Stefan Janeld
Det är 56:e upplagan av Frankrikes största husbilsmässa, Salon de Vehicules des Loisir. Den sista i de gamla hallarna vid flygplatsen Le Bourget. Efter mässan ska hallarna rivas och göra plats för den olympiska byn där atleterna som ska tävla i Paris OS 2024 ska bo.
Snubbelrisk
Att man kommer flytta mässan till nya lokaler norr om Paris välkomnas av arrangören och utställarna. Mässan är sliten. Själv hoppas jag de nya lokalerna har elen dragen uppe i taket. För jag är på vippen att snubbla flera gånger då man först lägger ut elkablar och sedan rullar en matta över dem. Omöjliga att se.
Färre utställare
Hymer Gruppen valde att avstå mässan, likaså gjorde Knaus Tabbert. Det är många fabrikat som faller bort när två så stora spelare ställer in. Men det påverkade inte besökarnas intresse det minsta. Flera utställare vittnade redan på första dagens eftermiddag om att försäljningen var god. Särskilt i premiumklassen.
De franska fabrikaten dominerar mässan. Från de tre stora grupperna – Trigano, Pilote och Rapido – ställdes inte mindre än 30 fabrikat ut. Utöver dessa ställda Carthago, Malibu, Hobby, Concorde och Pössl ut. Totalt, med tillbehörsföretag, husvagnar och husbilar var 160 utställare på plats. Kan låta lite, men känslan var ändå att mässan hade mycket att erbjuda.
Nyhetsfattigt
De flesta nyheterna har redan visats under sommaren. På mässor och pressvisningar. Jag förväntade mig inte att hitta nya modeller från de stora tillverkarna. Men jag hoppades att det skulle finnas små nischtillverkare på plats. Det brukar det göra. Men inte i år.
Dock ställde Autostar, Notìn och Pilote ut modeller som var helt nya för mig. Mest överraskande var Pilotes campingbilar. De hittar du inte i någon svensk broschyr. Eller tysk för den delen. De säljs bara i Frankrike och Belgien. Än så länge…
En annan marknad än den svenska
Liksom i Tyskland och England är campinbilar populärt i Frankrike. Tillsammans med vanliga plåtisar står de för 50% av försäljningen. Och de ökar i popularitet. Det är lätt att förstå lockelsen. Vardagsbil i första hand, fritidsfordon i andra hand. Jag är helt säker på att biltypen kommer öka även i Sverige.
Fransmännen sover helst i en fristående dubbelsäng, queensbed. Hörnsängen som kallas fransk bädd är mycket ovanlig. Långbäddar är vanligt, men inte alls lika vanligt som här hemma.
Jag reagerar på att några tillverkare poängterar att deras bodelskonstruktion har utsida i glasfiberlaminerad polyester. Tydligen ett viktigt kvalitetsargument i Frankrike.
Att husbilars tak kläs med glasfiberlaminat är vanligt då det står emot hagel. Det är en definitiv fördel mot aluminium. Likaså klär många tillverkare undersidan med glasfiberlaminat för att skydda mot vatten från vägbanan. Men att det skulle vara en kvalitetsfördel med väggar klädda i glasfiber är nytt för mig. Vanligen anses aluminium ge en högre finish och sandwichlaminat med in- och utsida av aluminium är den föredragna lösningen hos exklusiva tillverkare då det blir en mycket stabil sandwich. Men visst. Glasfiber är lättare att laga, lättare att polera och man riskerar inte galvaniska strömmar som förstör aluminiumplåten om man använder rostfri skruv istället för syrafast.
Fiat allt sällsyntare
De vanligaste chassina på mässan är Citroën och Ford. I den övre prisklassen är Mercedes vanligt. Allt fler plåtistillverkare inreder Renault Master. Campingbilarna baseras oftast på Renault Trafic eller Ford Transit Custom. De exklusivare är på VW T6 eller Mercedes Vito.
Fiat tycks användas mest i helintegrerade husbilar och halvintegrerade premiummodeller.
Denna trend har vi sett under ett par år nu, så det är inget nytt. Men här i Frankrike blir det så väldigt tydligt nu när de stora tyska tillverkarna inte är på plats.
Testköra på mässan
Utanför hallarna är det paviljonger för Ford, Fiat och Mercedes. Inne i paviljongerna kan man prata chassi och drivlinor med representanter för chassitillverkarna. Utanför står hel- och halvintegrerade husbilar, plåtisar och campingbilar. Dessa får man provköra ihop med en representant från chassileverantören. Ett utmärkt tillfälle att avgöra skillnaderna mellan olika chassin.
Förra året var testslingan en kort rundtur på mässområdet. I år fick man lämna mässområdet och ta en längre tur. Vilket många gjorde. Det var en strid ström av testbilar som åkte in och ut genom mässans bommar.
Mässfakta
- Namn: Salon des Vehicules de Loisir
- Plats: Parc des expositions Paris Le Bourget
- När: 24 september till 2 oktober
- Antal utställare: 160 stycken
- Antal besökare: Man siktar på 110 000 stycken, mässan pågår fortfarande så ingen siffra finns. Förra året kom 82 000 stycken. Men då var det fortfarande pandemirestriktioner.
Franska marknaden i siffror
Siffrorna avser försäljning fram till september 2022
- Nya husbilar 18 506 st, -25%
- Varav plåtisar och campingbilar: 10 468 st, -19%
- Begagnade husbilar: 44 808 st, -5%
- Nya husvagnar: 5 346 st, +8%
- Begagnade husvagnar: 34 675 st, -5%