Meny

.

Trender 2024

Nu har vi sett en del av vad husbilstillverkarna hittar pÄ till nÀsta sÀsong. Att det Àr nÄgot revolutionerande som hÀnder kan man knappast sÀga. Det handlar mer om en ny trend pÄ möbeldesignen och att allt fler tillverkare bygger pÄ tvÄ eller tre olika chassin.

De grÄ/vita möblemangen som varit förhÀrskande en lÀngre tid tycks fasas ut. Nu gÀller mörkare fÀrger, gÀrna i jordtoner. Om man anvÀnder grÄtt Àr det mörkare nyanser, som antracit. Vi ser ocksÄ mer kulör i inredningarna vilket piggar upp.

 

Av Stefan Janeld

 

Har Fiat börjat prioritera husbilsbranschen igen?

Det tycks rÄda bÀttre tillgÄng pÄ Fiat chassin igen. SÀrskilt tydligt blir det nÀr man summerar Trigano gruppens nyheter. Fabrikat som Benimar, Chausson/Challenger, Sun Living, Ci/Rollerteam som anvÀnt Ford eller Citroën chassin har mer modeller pÄ Fiat eller dÀr Fiat i alla fall Àr tillbaka som alternativ.

Ford ser ut att vara den chassileverantör som minskar mest bland Trigano Gruppens varumÀrken. I samtal med representanter frÄn Trigano har vi förstÄtt att man Àr besvikna pÄ att det lÄnga samarbetet mellan Trigano och Ford inte vÀrderats högre av Ford.

Om nerdragningen av anvÀndandet av Fords chassi beror pÄ att man Àr missnöjda eller pÄ att man i kraft av sin storlek fÄtt löften frÄn Stellantis (Fiat/Citroën/Peugeot) om en ökad tilldelning av chassin kan jag bara spekulera i.

Challenger X250 skulle lanserats för ett Är sedan, men chassibristen försenade debuten. Nu har man sÀkrat nog med Fiat chassin för att lansera nyheten.

Hymer satsar pÄ VW

Hymergruppen har sÀkrat 5 000 chassin frÄn Volkswagen. Chassina kommer spridas bland gruppens varumÀrken och vi anar att det pÄ Caravan Salon kommer stÄ plÄtisar baserade pÄ VW Crafter i flera av Hymer gruppens fabrikats montrar.

Noterbart Àr att Hymer fabrikatet Niesmann+Bischoff Àr det enda premiumfabrikatet som inte har modeller baserade pÄ Mercedes Sprinter. Det hade jag faktiskt förvÀntat mig att de skulle lansera till sÀsongen 2024.

 

Varmare toner ombord

Niesmann+Bischoff lanserade för ett par Är sedan en helt ny inredningsdesign i modellen iSmove. Murrigare fÀrger, mer textil. Vid lanseringen fick interiören ett blandat mottagande. Men nu, nÄgra Är senare, tycks designen ha landat och accepterats. Vi ser spÄr av designen i fabrikat som Laika, Adria, Karmann och Eura Mobil. Fler lÀr följa.

Att Niesmann+Bischoff leder designracet Àr inget nytt. Sedan lanseringen av senaste Arto generationen för över tio Är sedan har de inspirerat en mÀngd fabrikat.

Nya interiören i Eura Mobil Profila

PlÄtisar och campingbilar fortsÀtter vinna mark

SĂ„ har det varit nĂ„gra Ă„r nu. SĂ€rskilt plĂ„tisförsĂ€ljningen har varit mycket stark lĂ€nge. I Ă„r ser vi allt fler exklusiva plĂ„tisar, baserade pĂ„ VW Crafter/MAN TGE. Det Ă€r rejĂ€la plĂ„tisar som mĂ€ter nĂ€stan sju meter. Det Ă€r nĂ€stan sĂ„ de bildar en ny kategori – lĂ„ngfĂ€rdsplĂ„tisar.

Campingbilar har varit hett i Europa i flera Ă„r nu. I Sverige har det inte tagit fart Ă€nnu men tillverkare som Volkswagen, BĂŒrstner, Dreamer och nu Ă€ven Adria  satsar pĂ„ segmentet och vi kommer se mer campingbilar hos handlarna nĂ€sta sĂ€song. Förhoppningsvis Ă€ven pĂ„ vĂ€garna.

Adria lanserar nya campingbilar
Hobby Àr en av mÄnga som satsar pÄ lyxiga plÄtisar i Är. Deras Maxia Van baseras pÄ VW Crafter

Ont om nytÀnk

Ni som lĂ€ser Alltomhusbilen regelbundet har sett att vi varit i USA och testat en plĂ„tis med helt ny bodelsteknik. Allt ombord drivs av ett stort bodelsbatteri – spis, kyl, varmvattenberedare, vĂ€rmare och Ă€ven bodelens AC.

HjÀrtat i bilen Àr ett 48 volts litiumbatteri som laddas snabbt och har kraft nog för lÄngvarig fricamping.

Detta Ă€r helt ny teknik som tar husbilslivet framĂ„t. Ökar anvĂ€ndarvĂ€nligheten och ger mer oberoende.

De europeiska tillverkarna har inget liknande pÄ gÄng. De kör pÄ i samma hjulspÄr som de gjort de senaste tio Ären. Visst, det Àr oftare litiumbatterier ombord. Men spisen gÄr pÄ gas och vÀrmaren pÄ antingen diesel eller gas.

Inte heller pÄ planlösningssidan ser vi nÄgra större innovationer. Det Àr samma dinettelösningar som vi sett i tjugo Är, samma badrum, samma kök och i sovrummet Àr det samma sÀnglösningar som vi levt med sedan Eldkvarn brann.

Det Àr faktiskt mÀrkligt att vi inte ser mer innovationer. Det brukar man se i tider av vikande försÀljning. Om inte för annat sÄ för att locka kunder att titta pÄ modellerna och inleda samtal med handlaren.

NÀr efterfrÄgan överstiger tillgÄngen finns inte kapacitet hos fabrikerna att bygga nischmodeller. Men nu gÄr fabrikerna pÄ halv- eller trekvartsfart, de har absolut kapacitet att bygga nischmodeller.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift