Hos Carthago, liksom hos de flesta premiumtillverkarna, är det evolution snarare än revolution som är ledord. Något som gynnar andrahandsvärdet på bilarna. Men kanske inte alltid gör att befintliga ägare flockas runt de nya årsmodellerna.
Till 2026 fortsätter evolutionen, störst skillnad blir det på storsäljaren C-Line som får en helt ny exteriör och interiör design.
Av Stefan Janeld
Carthagos recept kan kokas ner till stadig bodelskonstruktion, självbärande möbler, dubbelgolv, stort garage, optimerad utsikt för föraren (helintegrerade modeller) och goda vinteregenskaper. Att man inte vill pilla för mycket i detta recept är enkelt att förstå. Det uppfyller de flesta husbilisters önskemål.
När man gör en större förändring eller införlivar en ny planlösning är det alltid med målet att det ska vara en verklig förbättring. Inte bara kosmetika. Man tog till exempel många år på sig att ta fram en U-soffemodell. Helt enkelt för att man vägrade bygga en husbil där man inte kunde få in cyklar i garaget.
Till säsongen 2026 är det inga större förändringar i modellprogrammet. Mer att man fortsätter det designarbete man förra året lanserade med Chic E-Lines nya exteriör.
Vi tar modellerna i storleksording och börjar med instegsserien C-Tourer som förra året delades upp i två serier, C1 Tourer och C2 Tourer där den senare är en decimeter smalare med sina 217 centimeters bredd. Något som gynnar lastvikterna med ca 50 kg.
C1-tourer/C2-tourer
När C2-tourer lanserades baserades den på Mercedes Sprinter. Nu kommer den även på Fiat Ducato. Något som kommer gynna prisbilden.
Bilarna finns som ”lightweight 3,5t” och ”4,2 tons comfort”. De större modellerna, I 147 RB-LE L och I 148 RB-QB L finns endast i Comfort version, de är helt enkelt för tunga för att säljas i 3,5 tons utförande.
C1-Tourer kommer från 2026 vara en mestadels halvintegrerad modellserie. Endast en helintegrerad planlösning blir kvar. Den populära I 149 RB-LE Comfort i ett särskilt Edition+ utförande. Halvintegrerade C1-Tourer kommer fortsatt erbjudas som en full modellserie på valbart Mercedes eller Fiat.
Jag fastnade särskilt för den halvintegrerade queensbedmodellen, T148 KB-QB K, där man kan höja och sänka sängen huvudända individuellt på höger och vänster sida. I princip är dubbelsängen två hopskjutna enkelbäddar. Varför har ingen gjort så förut?
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig med de nya C-tourer modellerna. Klicka för större bilder och bildtexter.
Chic C-line
Detta är den genom åren bäst säljande modellserien från Carthago. Med åren har den mognat och blivit allt lyxigare och lik storasyskonet Chic E-line. C-line byggs på Fiat/AL-KO och Mercedes/AL-KO.
I år ärver de Mercedesbaserade modellerna samma exteriördesign som E-Line förärades förra året. Nya dekaler och en frontmask i vad Carthago kallar V-design med LED-strålkastare. Fiat-baserade modeller behåller förra årets exteriördesign.
Invändigt får alla C-Line ny interiör. Standard är Amalfi. En valnötsfärgad inredning med bords- och bänkskivor i grå finish och tvåfärgade grå/vita skåpsluckor. Tycker man inte om den kan man kryssa för Cortina istället. Då får man bänkar och bord i träfinish och enfärgade elfenbensvita överskåp.
Jag är mycket glad att meddela att Carthago överger florgardinerna och istället ramar in fönstren i en grå textilram. Om du är en av de som absolut måste ha florgardiner i husbilen kan jag trösta dig med att de återfinns på tillvalslistan.
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig med nya C-line. Klicka för större bilder och bildtexter.
Chic S-plus
Detta är Carthagos ”top of the line”. Fullvuxna lyxhusbilar byggda på Iveco Daily. De har skyhöga lastvikter, bakhjulsdrift som tar dig fram på snö, is, sand och vått gräs. Bilarna får dra hela 3,5 ton.
Förutom att S-Plus uppgraderas med den senaste versionen av Iveco Daily med allt vad det innebär får bilarna även en utvändig dekor lik den som E-Line och C-Line stoltserar med.
Ett tips är att beställa ditt exemplar med den adaptiva fjädringen Air Pro som vi testade för ett år sedan.
Interiört lämnas S-plus oförändrad.









