Allt har ett slut. Så även min resa med Eura Mobil Activa One 650 HS, eller ”det rullande vardagsrummet” som jag tycker bäst beskriver bilen. Det har varit två fantastiska veckor och jag förstår att denna modell är långlivad. En bättre planlösning för en eller två resenärer är svårt att tänka sig.
Av Stefan ”Stor Snubbe” Janeld
Vädrets makter har inte varit på min sida. Mestadels har det blåst och regnat, ibland har skurarna övergått i regelrätta skyfall. Men jag har stortrivts. Både under färd och på ställplatsen. Bilen hanterar vind och vått väglag mycket bra. Kursstabiliteten är imponerande, inte bara för att vara en alkovbil.
Jag har kunnat sitta och jobba eller se en film utan att tänka på att jag ska spara ström. Bilens elsystem är otroligt robust och även om jag laddar dator, telefon, drönare och mikrofoner samtidigt har jag aldrig oroat mig för strömförbrukningen. Litiumbatteriet sväljer allt generatorn ger under färd, på ställplatsen fyller solpanelen på. Även om det mestadels varit gråväder har panelen hållit batteriet toppat. Några timmars solsken per dag har räckt. Nu är jag ingen storförbrukare av el. Ingen kaffebryggare eller vattenkokare är med på resan. Men att inte behöva ransonera el är en lisa för själen. Som mest stod jag tre dagar (två nätter) utan att köra och batteriet var inte ens nära botten. Tog inte fram 230 kabeln en enda gång på två veckor. En känsla av oberoende som är svårslagen.
En härlig sidoeffekt av dåligt väder är fantastiskt ljus att fota i och solnedgångar som trotsar all beskrivning. Mellan regnskurarna har jag kunnat ta promenader och njutit av vackert väder. Ni som följt min resa har sett vilka otroligt vackra platser jag besökt.
En bil i tiden
Få tillverkare har alkovbilar i programmet nu för tiden. Men Eura Mobil lade faktiskt ner den helintegrerade versionen av denna bil och behöll alkovmodellen. Det visar att kunderna finns. Dethleffs har stora framgångar med sin ALPA, en bil med liknande koncept. Men den är betydligt dyrare. Autohallen Husbilar som importerar Eura Mobil begär från ca 1,3 miljoner för en ny Activa One 650 HS. Den lite längre ALPA A 6820-2 kostar från ca 1,9 miljoner. I det ljuset är Activa One 650 HS närmast ett fynd.
U-soffemodeller har fått lite av en renässans. Särskilt i premiumklassen. Jag förstår det.
Solen visade sig i Jönköping
Det tog mig fyra dagar att komma hem från München, där jag besökt Truma för att vara med på den officiella lanseringen av nya pannan, CombiNeo. Det är ungefär 200 mil att åka. Eftersom jag åkte i tung husbil låg jag i 90-95 på farthållaren. Det ibland usla vädret pressade ner farten ytterligare en del på vissa sträckor. Dock var det inte alla som drog ner på farten. Mitt under ett skyfall stängdes A9:an av i dryga tre timmar. En Mercedes Vito hade fått vattenplaning och olyckan var ett faktum. Lyckligtvis slapp jag se olyckan, men jag såg polisbilarna, ambulanserna och brandbilarna som ilade till hjälp. Måste säga att tyska bilister är fantastiskt duktiga. Så fort det blir kö särar de på sig och bildar en räddningsgata så blåljusbilarna kan ta sig fram.
När jag till sist angör Jönköping spricker himlen upp och min sista kväll i bilen är ljus så som bara nordiska sommarnätter kan vara. Tar lite bilder, spelar in några drönarklipp och spelar in en video om min resa för vår YouTubekanal. I grannbilen bor ett gäng trubadurer som ackompanjerar min kväll med att på gitarr spela Living next door to Alice, Hotel California och andra klassiker. De blir riktigt inspirerade när de drar igång Knockin on heavens door. Jösses vilka pipor de hade.
Inget test
Jag kommer sakna denna husbil. Som vanligt när jag umgås med en husbil en längre tid kan jag omöjligt leverera ett test i vanlig mening. Jag är nämligen inte neutral. Att testa en husbil på detta vis vore som att recensera en god vän.
Det enda jag skulle önska, och nu är jag petig, är en 10 cm högre alkov och att insidan var textilklädd. Hade förmodligen investerat i luftfjädring på bakaxeln om det var min egen husbil. Fiats bakaxel har svårt att filtrera bort autobahns risiga innerfil.
Bilen är registrerad med 4 250 kg totalvikt, under huven 140 hästars motorn kopplad till en manuell låda. Jag saknade aldrig kraft. Med manuell låda kan man locka ur bra med kraft ur motorn. Jag vet att många föredrar automatlåda. Men för mig spelar det verkligen ingen roll. Jag kan uppskatta den extra kraft man lockar fram med manuell låda. Tycker automatlådorna idag är lite för inriktade på att spara bränsle, det tämjer motorns hästar.
I bildgalleriet nedan kan du följa min sista etapp. Klicka för större bilder och bildtexter.
Bilen i korthet
Eura Mobil Activa One 650 HS
Årsmodell 2021
Motor 2,3L 140 hk
Manuell låda
LxBxH 650 x 232 x 315 cm
Totalvikt 4 250 kg
Lastvikt 1 172 kg
Utrustning (urval): ABS, ESP, dubbla airbags, farthållare, AC motor, backkamera, cykelställ, värmare Truma 6E gasol, stor kyl med frysfack, gasolspis, 2xAlugas tankflaskor, Truma DuoControl med Eis-Ex, solpanel, hydrauliska stödben, litiumbatteri, TV, markis, elfotsteg, rymligt dubbelgolv med utvändiga lastluckor.
Pris 1 049 000 kronor