Meny

.

Krånglande robotlåda, nu blev det min tur!

Det har genom åren skrivits mycket om krånglande robotlådor på Fiat. Min har fungerat helt klanderfritt under 15 år. Min tidiga modell har egenheten att kunna köra fortare på backen än på ettan. Det betyder att backa runt hörn eller att backa upp på klossar blir en precisionskörning med risk för mycket slirande på kopplingen. Lådan riskerar då att gå varm, vilken bilen varnar för. Känner man bara till det och tar hänsyn genom att i minsta möjliga mån göra det fungerar lådan mycket bra.

 

Av Stig Forsberg

 

Mitt fel är annorlunda

Oftast läser man om lådor som lägger av totalt så att det blir bärgning eller att man måste stänga motorn och starta om igen. Min låda funkar helbra och växlar fint, men lägger ibland ur växeln när man skall iväg. Om man är försiktig så händer det. Aldrig om man lägger på ett litet bestämt driv utan att för den skull rivstarta. Problemen uppstår när man vid rödlyset får grönt och börjar smyga med trafiken. Jag får då lämna en liten lucka och starta lite bestämdare. Om växel lägger ur sig är det bara att gå till neutral och lägga i den igen.

Ett vanligt misstag är att man kommer åt både broms och gas samtidigt. Då vet inte lådan vad som gäller och lägger ur växel. Vanligt förekommande hos de som har breda fötter, men det har inte jag. Jag är dessutom uppmärksam på fenomenet så jag lyfter alltid upp foten och låter den inte glida över mellan pedalerna.

 

Märkligt kopplingsindex

Inga felkoder när kopplingsindex lästes ut, dock ett märkligt index. En ny koppling har ett index på 3000 och en helt slutkörd på 9000. Min koppling hade 925! Det skulle kunna tolkas som att kopplingen blivit tjockare ju mer jag kört, dvs en tillväxt i stället för förslitning. Vad kunde detta vara?

 

Vi lade upp en plan i tre steg

  • 1 Byt bromsvätskan (Ja robotens hydraulvätska är just det) och kalibrera om kopplingen.
  • 2 Montera ner lådan och byt kopplingsmodulen, om den ”beckat ihop” vid kalibreringen.
  • 3 Med lådan nere, byt samtidigt koppling och urtrampningslager, bilen har gått 20.000 mil.

 

Vi talar nu om en kostnad mellan 3.000:- och 36.000:- kronor, inte kul med den högre siffran.

Från början hade Fiat inget krav på utbyte av hydrulvätskan utan man fyllde bara på vid behov, man inspekterade då att bromsvätskan inte var förorenad i påfyllningskoppen. Från 2018 kom tilläggskravet om byte vartannat år i serviceplanen. Det hade visat sig att kopplingsmodulen, i de fall bromsvätskan var förorenad vid en omkalibrering, kunde becka ihop totalt till oreparabelt skick. Resultatet blev då en totalt obrukbar växellåda. Därmed måste kopplingsmodulen bytas.

 

Detta beslut tog vi

Möjligt att bara byte av hydraulvätska hade löst problemet i normala fall. Vi hade även det märkliga kopplingsindexet som kom att göra att steg 1 kanske inte skulle lösa det problemet och dessutom riskera att vi sabbade växlingsroboten. Vad det berodde på blev föremål för några djupa funderingar. Det resulterade i att vi valde att riva lådan direkt. Att riskera något större haveri inför sommarens resor var inte heller så tilltalande.

Så det fick bli det dyrare, men som det kändes, säkrare alternativet. Det jag upplever här är att det är mycket värdefullt att kunna ha en saklig, problemorienterad, diskussion med verkstaden. Kundmottagaren måste kunna förstå min amatörmässiga felbeskrivning och tolka över den till bilens verklighet. Alla delar som det bedömdes behov av beställdes först hem till verkstaden så att de fanns på plats när arbetet påbörjades. Gjordes för att inget stillestånd skulle uppstå i väntan på leveranser av delar.

 

Arbetets gång

Det blev ett tidsödande jobb, helt enligt regelboken. Frambalken, hjulupphängning och drivaxlar demonterades så att man kunde ta ner växellådan. Muttern till höger hjullager trilskades lite så där fick det värmas på innan den gav med sig. Den på vänster sida gav med sig direkt, men så var också det hjullagret bytt tämligen nyligen.

Växlingsroboten byttes samt koppling, tryckplatta och urtrampningslager. Därefter återmontering av allt i omvänd ordning. Påfyllning av oljor, hydraulvätska och kalibrering av kopplingen. Slutligen sedvanlig provkörning före återlämnandet till mig. Allt OK.

Min tur att få köra bilen

På provkörningen efter reparationen fungerade lådan helfint, växlade nu ännu mjukare med fina draglägen. Verkstadschefen, Leif, hade när han provkörde bilen före reparationen meddelat att växlingen inte var helt perfekt så som jag tyckte. Jag får ge honom rätt för nu växlade bilen mycket bättre. I samband med att han bytte koppling på min systers bil för flera år sedan så sade han:

”Man skall alltid låta någon annan köra bilen ibland, för lika fort som kopplingen slits och ändrar dragläge så lär man om sig. Man märker därför inte förändringen.” – sant så även för mig med robotautomat i detta läge.

Ordningen återställd, dags för kortare provtur. Vi valde att direkt åka till Taxinge Slott även kallat ”kakslottet” styva fem mil från Årsta Havsbad.

 

Plötsligt händer det igen

VAD HÄNDE NU? Växeln lade ur sig! Det var dagen för Nationaldagen och köerna var omfattande på Stockholms utfarter, så händer det igen, det vi just reparerat! Mysterium verkligen!

Snabbt samtal till verkstaden. Leif funderade kort och sade: ”Din förardörr indikerar öppen dörr, jag tror att det stör växlingsroboten så den lägger ut växeln”.

Det felet har jag haft tidigare för något år sedan, men fixade det då snabbt. Nu hade jag åkt runt med felet sedan oktober 2023, men aldrig satt i samband med att växeln läggs ur. Låter logiskt i sig, men jag har aldrig kopplat samman fenomenen. Jag beslutade att ändå fortsätta provturen för jag kände mig trygg med bilen och visste ju sedan länge hur man fick i växeln igen. Dessutom var avståndet tillbaka till verkstaden relativt ”bärgningsvänligt”.

 

En färd under analys

Första tanken var om jag kostat på en reparation av växellådan i onödan? Jag tror inte det, för att mitt ursprungliga fel med växeln som lägger ur sig visade på ett fel jag inte upptäckt. Ett fel som kunnat satt oss i en trist och okontrollerbar situation. Koppling, tryckplatta var i acceptabelt skick, inte i behov av byte i närtid. Missljud från urtrampningslagret som låg på lite behövde fixas. Det fel som upptäcktes var att påfyllningskoppen till växlingsrobotens hydraulik var ordentligt smutsig och full av klegg. Denna smuts sätter sig i olika delar av roboten och kan orsaka plötsligt och tvärt haveri av kopplingsroboten, med bärgning till verkstad som resultat.

Under färden testade jag med att släppa bromspedalen snabbt för kanske bromspedalens kontaktswitch stutsar, släppa den långsamt för den kanske inte slår ifrån vid för försiktig rörelse samt med att inte släppa bromspedalen alls. Ingen växel läggs ur, bromspedalen är oskyldig. Jag rullar sakta, sakta framåt, ingen växel läggs ur vid pådrag. Jag stannar helt, växeln läggs ur vid pådrag.

Provar igen samma resultat, det är repeterbart. Slutsatsen blir att om jag släpper bromsen vid helt stillastående och bilen börjar rulla så läggs växel ur. Gäller både framåt och bakåt. Uppenbart så tycker bilens styrdator att om bilen står helt still och att någon försöker köra iväg med en öppen dörr så är det en inte godkänd manöver och lägger ur växeln. Att bilen rör sig känner ju ABS-systemet av. Problemet löst, fixa bara till dörrswitchen! Hade varit gjort tidigare om inte våren varit så himla kall, inget bilfixarväder.

Framdörrens varningslampa som lyst vid körning sedan oktober 2023
Gångjärnet som kärvade och var orsaken till verkstadsbesöket. De fula märkena kommer från polygripen

Det var inte dörrens switch heller!

Till verket – fixa dörrswitchen. Börjar med att skruva loss en ”trycka till switchen” pinne som sitter på ett eget gångjärn i dörrstolpen. Den måste ju kunna vikas ut med förardörren. Döm om min förvåning när gångjärnet är helt ihopbeckat, gick inte att rubba för hand. Med dörrens 80 cm som hävarm så gick det, men inte med handkraft. Jag fick ta polygripen till hjälp, WD 40 smörjmedel och en halv hushållsrulle att torka med. Efter 20 minuters idogt sprayande och vikande hade all rost i gångjärnet tvättats ur. Nu kunde pinnen sträcka ut sig och nå dörrswitchen, den hade tidigare blivit kvar i böjt läge och inte nått fram.

 

Min slutsats

Här har uppenbart två fel samverkat, som tur är så att det enklare felet gjorde att det allvarliga upptäcktes i tid. Fel kan alltid uppstå, så även på nya bilar. Mina 20 000 mil har varit tämligen problemfria om man bortser från stenskott och skador jag själv klantat till. Normal årlig service måste man ju alltid göra. Med en verkstad som är villig att ta in problemet och sedan i dialog med kunden jobba fram en lösning löser sig det mesta. Om man betänker hur många 10 000-tals, kanske 100 000-tals robotlådor det rullar i Europa tror jag inte att den i sig är något speciellt problem. ”Shit happens” brukar man säga. MEN! Missa inte att byta hydraulvätskan till kopplingsmodulen med jämna mellanrum.

Summering tid och kostnad

Arbete

  • – Uppmätning av kopplingsindex, läsning av felkoder
  • – Ur och i-montering av växellåda
  • – Byte kopplingmodul
  • – Byte lamell och urtrampningslager
  • – Byte tryckplatta
  • – Kalibrering av kopplingsindex
  • – Provkörning
  •  
  • Min helintegrerade bil tog totalt 11 h att fixa
  • (På en halvintegrerad bil tar arbetet ca 9 h)

Delar

  • – Kopplingsmodul
  • – Koppling med urtrampningslager
  • – Oljor, hydraulvätska och miljöavgifter

                                                                                         Kostnad 36.500:- kronor

Om kopplingsmodulen inte behöver bytas       25.000:- kronor

Arbetet utfördes under ledning av Leif Palmqvist, Torvalla LCV.

www.torvallalcv.se

Att serva och laga helintegrerade husbilar kostar ofta mer än på halvintegrerade eftersom tillverkarna har egna fronter som inte är lika servicevänliga

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift