Jag har i tidigare artiklar kritiserat nuvarande Normtest för att vara missvisande i att bedöma husbilars vinterkomfort. Med detta första Maxtest vill jag peka på ett testförfarande som ger dig information som faktiskt är värd något när du står inför ett köp.
Av Stefan Janeld
Efter många års önskan och lobbyverksamhet har jag äntligen fått ihop en grupp som tillsammans ska jobba för att du som husbilist ska få bättre information om husbilars vinteregenskaper innan köp.
Gruppen består förutom Alltomhusbilen av:
- Norges ledande campingmagasin Din Fritid
- Sloveniens ledande campingmagasin Avto-Dom
- Internationella branschmagasinet About Camp
En viktig partner i detta arbete är tyska Truma som bistår med tid i köldkammare och expertis.
Lång process
Första gången jag kritiserade rådande Normtest, benämnt EN1646-2, var för över femton år sedan. Därefter har jag i omgångar försökt påverka tillverkarna att redovisa Maxtest istället för Normtest. Ty de flesta tillverkare utför även Maxtest när de testar sina fordon. Men de redovisar inte resultaten för konsumenterna. Troligen för att de inte anser sig behöva göra det. För det finns sällan, egentligen aldrig, anledning att dölja resultaten.
Normtestet
Detta test anger att köldkammare och husbil ska kylas ner till -15°C. Sedan ska man starta bilens värmare. Om bilen klarar att nå 20°C invändigt på under 4 timmar har den klarat testet och anses vara vinterduglig. En otroligt förenklad beskrivning förvisso, normen är flera sidor lång. Men detta är dess kärna.
Normtestet har 3 nivåer. Klarar man ovanstående test har man nått nivå 3, den tuffaste.
Som ni ser är Normtestet ett hastighetstest. Ett test som gynnar små husbilar med liten massa. De enklaste husbilarna.
Premiumhusbilar med dubbelgolv, mer massa i form av tjocka madrasser och rejälare möbler missgynnas eftersom fysikens lagar dikterar att det krävs mer energi att värma större volym och mer massa.
Man kan även argumentera för att det gynnar luftburna system då de är snabbare än vattenburna.
Maxtestet
I ett Maxtest ställer man värmaren på max effekt, i de flesta fall genom att ange att man vill ha 30°C ombord. Sedan kör man även köldkammaren på max kyla. Vilket i de kammare jag varit inne i betyder -30 till -35°C. När bilens invändiga temperatur sjunker under 20°C vet man vilken maximal kyla bilen klarar.
Visst är man mer nyfiken på vad en husbil klarar för kyla än hur snabbt den värms upp?
Felkällor
Nu är ett köldkammartest inte samma sak som när man står ute i elementen. Många saker påverkar. Vind, luftfuktighet, solinstrålning, antal personer inne i bilen. För att nämna de större variablerna.
I en köldkammare är det en torr kyla, vindstilla, ingen sol och bilen är alltid obebodd under testet.
Men det är ett repeterbart test och därför är resultatet jämförbart mellan olika husbilar. Kort sagt är det rättvist.
Testbilen
Till detta första test har svenska Hymer Center lånat ut en Eriba Car 600. En sex meters premiumplåtis på VW Crafter. Värmekälla är en Truma Combi D 6E placerad under dinettens soffa.
Jag fegade ur
Ska börja med att erkänna att jag fegade ur lite grann. Ett test som detta ska ske med vatten ombord. Men jag valde att tömma bilens vattensystem. Tvärtemot Hymer Centers önskan ska tilläggas, de litade till 100% på bilen. Men då jag efter testet skulle bo i bilen 4-5 dagar ville jag inte ta risken att något skulle frysa sönder. Även Michael på Truma ansåg det klokt att tömma systemet.
Förberedelse av testet
Innan testet var det diskussioner om testets längd, placering av sensorer och hur många sensorer som skulle användas. Michael på Truma insisterade dessutom på att vi skulle koppla värmaren till en lös dieseltank placerad inne i bodelen. Detta då man på Europas mackar inte bytt till vinterdiesel ännu. Sommardiesel skulle bli för trögflytande i sträng kyla.
Vi kom fram till att vi skulle placera fem sensorer inne i bilen.
- Ovanför dinettebordet (huvudsensorn)
- På golvet mellan kök och badrum.
- I sovrummet strax ovanför madrassen.
- På golvet i garaget.
- På golvet i förarhytten.
Jag insisterade på att hålla badrumsdörren öppen. Här hade jag och Michael olika åsikter. Truma testar alltid med stängd badrumsdörr. Men jag som levt i bilen en tid har levt med dörren öppen eftersom det är en trång passage mellan kök och badrum. Med öppen dörr är det bekvämare att ta sig till och från sovrummet och att stå och laga mat. Dessutom är min erfarenhet att det blir onödigt varmt i badrummet med stängd dörr. Man får en jämnare värme i hela bilen med öppen dörr.
Under testet användes inga extra isolertäcken eller andra förbättringar. Bilen testades i standardutförande.
Längre test än väntat
Vad avser testets längd var jag och Tore på Din Fritid av den åsikten att testet kunde avslutas när kammaren nått sin lägsta temperatur eller när det blivit kallare än 20°C i antingen sovrum eller vid dinette.
Men detta fick vi backa på. Michael ville låta testet pågå i 24h. Truma brukar utföra ett test kallat Stabilitetstest. Det visar hur värmaren arbetar över tid i en uppvärmd husbil vid en och samma yttertemperatur. Det testet löper i 24h och när vi ändå hade bilen i kammaren var det vettigt att Truma fick även denna information.
Förväntningar
Jag och Tore på Din Fritid pratade innan testet lite om vad som skulle räknas som ett bra resultat. Vi enades om att om en plåtis kan hålla 20°C invändigt med en yttertemperatur på -20°C så är det ett bra resultat. Det är ändå en temperaturskillnad på 40°C. Eller som proffsen utrycker det, ett Delta på 40°C (man ska egentligen ange skillnaden i Kelvin, men då det är samma siffra är det enklare om jag inte blandar Celsius och Kelvin). Normtestet avslutas vid ett Delta på 35°C (Kelvin).
Resultat
När vi summerar testresultatet kan vi konstatera att Eriba Car 600 är mycket välisolerad och utan vidare klarar även bister vinter.
Den uppnådde ett Delta på 65°C (Kelvin)!
Ett resultat som kräver viss analys. Ty som alltid är saker sällan så enkla som de verkar.
Kammaren kan som mest nå -30°C.
Värmaren kan inte ställas in på en temperatur över 30°C.
Det betyder att detta test, teoretiskt, som mest kan resultera i ett Delta på 60°C (Kelvin).
Men teori är en sak och praktik en annan. Var i husbilen man placerar temperatursensorn spelar stor roll. I Eriba Car sitter den högt placerad vid skjutdörren. Här är det kallare än vid sittgruppen. Så när värmaren får signal att den uppnått önskad temperatur är det 4°C varmare än önskat vid huvudsensorn, 34°C.
Köldkammaren var även den lite kallare än de -30°C som anges som lägsta möjliga. Vid testets slut stod det -30,9°C på mätinstrumentet.
Nu är det flera saker som avgör hur bekvämt det är att bo i husbilen. Värmefördelningen genom bilen är en viktig parameter. Om det skiljer mer än 7°C mellan fram och bak anser man på Truma (och i normen EN1646-2) att värmesystemet behöver justeras. Här var skillnaden 4°C mellan sovrum och dinette. Bra resultat!
Kallast i bilen var det på garagegolvet nära bakdörrarna. Där pendlade temperaturen mellan 5 och 8°C. Golvet i förarhytten var dock varmare än väntat. Normalt läcker det in kyla från pedalställen och ett visst kallras från fönster och dörrar. Michael förväntade sig innan testet att detta skulle vara bilens kallaste punkt. Men golvet var hela 15°C.
Golvet mellan kök och badrum låg på 20°C, vilket anses normalt.
I bildgalleriet kan ni följa testet och även ta del av Infraröda bilder som visar var värme läcker. Klicka för större bilder och bildtexter. Efter bildgalleriet redovisar jag de slutsatser jag har dragit av testet.
Slutsatser
- Ingen fara för vattensystemet
Man kan konstatera att det var en högst onödig försiktighetsåtgärd från min sida att tömma vattensystemet. Men Michel stöttade mitt beslut. Särskilt som det var en plåtis vi testade. Plåtkarossen leder kyla väldigt effektivt. Om någon slang i vattensystemet ligger mot naken plåt är det hög risk att det fryser. En vanlig husbil med sandwichpaneler har helt andra förutsättningar.
- Värmarens placering har stor betydelse
Testet bekräftade även tesen att värmarens placering är avgörande för komforten ombord. Att förarhyttens golv var så pass varmt och att kallaste platsen var i garaget beror helt säkert på att värmaren är placerad en meter från förarhyttens golv och det finns två utblås i dinetten och ett vid skjutdörren. Till dessa utblås har luften kort väg. Men bak till garaget är det längre än de maximala 2,5 meter som Truma anger som maximal slanglängd mellan värmare och utblås.
- 4kW hade varit tillräckligt
Efter detta test kan jag tycka att det är lite overkill med en 6kW värmare i denna bil. Det hade helt klart räckt med den mindre på 4kW. Hur stor del av maxeffekten som värmaren använder kan man inte se på de sensorer vi använde. Men strömförbrukningen mäts, det är främst fläktarna som drar och de gick inte på max när temperaturen stabiliserats.
- Gick åt mycket ström
När jag använt bilen under resan till och från Truma har jag begärt 22°C inne i bilen. Utomhus har temperaturen pendlat mellan 7 och 16°C. Då har den dragit 1-2A. Under testet låg strömförbrukningen på 5A.
- Ett svar vi inte fick
Vi kunde inte testa bilens gräns. Helt enkelt för att köldkammaren inte går att få kallare.
Försenad hemfärd
Jag hade förväntat mig att efter avslutat test kunna ta bilen ur kammaren och börja min resa hem. Men icke! Michael förklarar att även om bilen är varm och go invändigt. Är den utvändigt på tok för kall att köras ut ur kammaren. Att på en sekund gå från en omgivande temperatur på -30°C till 15°C kan orsaka allvarliga skador på kablar, rör och slangar. Troligen skulle motorn inte starta heller då det är sommardiesel i bilen.
Dessutom kommer det in fukt i kammaren om dörrarna öppnas när kammaren är kall. Något man vill undvika.
Därför fick bilen stå tolv timmar i kammaren medan kammaren sakta värmdes upp och bilens utsida likaså.
Vårt testande fortsätter
Nu har vi gjort det första testet. Ett test som lärt oss mycket. Dels om hur man testar och även att Eriba Car är en bekväm värmestuga.
Nu vill vi testa fler plåtisar och se om det skiljer i isolering. Kanske nästa bil vi testar inte uppnår ett lika högt Delta även om den har samma värmare? Ett högre Delta är knappast möjligt eftersom vi nådde maximal kyla i kammaren och maximal värme i husbilen.
Vår tanke är att de närmaste åren testa två till plåtisar, tre halvintegrerade och därefter tre helintegrerade husbilar. Efter det hoppas vi ha påverkat branschens aktörer att börja redovisa Maxtest istället för Normtest.
Det långsiktiga målet är att du som kund ska kunna få en uppgift om hur just den husbil du är intresserad av står sig mot sina konkurrenter.









