.

Årets höjdare 2021

Dags att summera 2021. Ett husbilsår präglat av rekordstort intresse från kunderna och rekordstora utmaningar för tillverkarna. Pandemin har stängt fabriker och brist på halvledare har gjort detsamma.

Under året har vi på Alltomhusbilen.se besökt mässor, pressvisningar och testat husbilar. Bland alla de hundratals husbilsmodeller och prylar vi sett är det några som gjort extra starkt intryck. Dessa kallar vi Årets Höjdare!

Vi passar även på att lista de artiklar som blivit mest lästa under året. Vi kan kalla det ”Alltomhusbilens Höjdare”. Kanske du missat någon?

Om du är prenumerant på vårt nyhetsbrev har du redan fått en version av denna artikel i din inkorg.

 

Av Stefan Janeld

 

Årets höjdarnyheter

Egentligen är alla nyheter intressanta, i någon mening. Men för att hamna här ska det vara något som antingen är väldigt uppseendeväckande, innovativt eller lösa ett problem.

Klicka på rubriken för att komma till artikeln.

Vi var den enda nordiska tidningen på plats när Fiat premiärvisade senaste versionen av Fiat Ducato på deras testbana utanför Milano. Förväntningarna var inte jättehöga. På pappret verkade den största nyheten vara den nya instrumentpanelen. Men på plats visade det sig att styrkänslan och det låga motorljudet var de största förbättringarna.

Här är en produkt som minskar husbilens miljöpåverkan samtidigt som den ökar ägarens oberoende. Genom att rena gråvattnet ombord och återföra det till färskvattentanken kan man få sin 100 liters vattentank att ge 1 000 liter vatten. Det enda vatten man förbrukar ombord är det man dricker.

Fuktskador är varje husbilsägares mardröm. Det nya larmet Avara övervakar fukten i husbilen dygnet runt året runt och skriker till om fukt upptäcks.

Vi brukar inte lägga stort värde på design. Vi är väldigt funktionsorienterade. Men det var inte utan att jag blev imponerad av hur ren Dethleffs nya XLi ser ut när lastluckorna inte har några handtag och invändiga, dolda, gångjärn. Man slipper även problemet med trilskandes låscylindrar.

Många vill ha friheten det innebär att ha mer ström ombord. Den vanligaste lösningen är att skaffa ett litiumbatteri. Men det kostar en hel del. Att då kunna komma nästan lika långt med ett billigare batteri är väldigt lockande.

En direkt utmanare till Trumas Combivärmare. Hade premiär på Caravan Salon i september. Men vi testade den redan i maj och tyckte mycket om den pedagogiska manöverpanelen.

Fick livet förlängt

En udda husbil från Hymer, älskad av sin ägare, kom in till Torvalla LCV med ett skadat tak. Bilen var gammal och inte värd jättemycket. De flesta verkstäder skulle inte ta på sig jobbet  utan rekommendera försäkringsbolaget att lösa in bilen.
Men Torvalla LCV och Bennys Lack slog sina huvuden ihop och kom på ett sätt att rädda bilen från inlösen med påföljande skrotning. Resultatet kan röra en husbilsromantiker till tårar.

Årets mässhöjdare

Att gå på mässa är kul, man träffar folk och ser fordon man inte hittar hos den lokala handlaren. På senare år har många mindre och finurliga producenter försvunnit från de stora mässorna. Utträngda av de stora koncernerna som törstar efter allt större monterytor. En trist utveckling. Men det finns fortfarande mycket innovativt, intressant och lite galet att titta på.

Det var få mässor i år. Elmia ställde in, likaså mässan i Birmingham. Men helt torrt var det inte. Caravan Salon i Düsseldorf, Salon VDL i Paris och flera andra mässor i Europa hölls enligt plan. Här hemma såg Kabe/Adria och Bergholm till att svenskarna fick gå på mässa. Båda hyrde A-hallen på Elmia och visade sitt sortiment. Välbesökta tillställningar som gladde många. Inklusive oss på Alltomhusbilen.se som ställde ut på båda mässorna.

Nästa år rivstartar med hela tre mässor – CMT i Stutgart i januari, Caravan Camping & Motorhome Show i Birmingham i februari och i mars Husbil Stockholm på Kistamässan.

Klicka på rubriken för att komma till artikeln

Man kan inte annat än att imponeras av hur långt man kan komma med obegränsad budget och tekniskt snille. Volkner Mobil, ett litet familjeföretag i Wuppertal, tillverkar kompromisslösa husbilar. När de fick 20 miljoner kronor att bygga husbil för är resultatet inget mindre än ett mästeverk.

Turkiet är inte ett land vi förknippar med husbilsproduktion. Men på senare år har allt fler tillverkare från Turkiet visat sina fordon på Europas mässor. Inte sällan med ett nästan militärt utseende. Hoto Mobil visade på Caravan Salon upp ett antal husbilar byggda i monocoqueteknik som visar upp ett uppfriskande nytänkande som kan locka ny publik till husbilslivet.

Kompakta husbilar är I ropet. På mässorna i år domineras nyheterna av campingbilar och inredda skåpbilar. Kungen i denna plåtisdjungel är Pössl som med sina syskonfabrikat Clever, Globecar och Roadcar säljer mer än dubbelt så många inredda skåpbilar som närmaste konkurrent. Utmaningen i denna biltyp är att skapa rymdkänsla och trivsel på så liten yta.

Nya Pössl Summit 540 Shine har med små medel lyckats trolla fram svängrum ombord utan att göra avkall på funktionalitet.

Campers har ingen jättemarknad i Europa. Men kunderna älskar sina campers och för många camperägare skulle en husbil aldrig vara ett alternativ. Slovenska Podlunsek bygger med exklusiva material och jagar vikt.

En fransk tillverkare som för mig var helt okänd tills jag såg deras fordon på Salon VDL i Paris. De har ett helt eget tänk, sprunget ur deras egna erfarenheter och behov. Inte minst lägger de mer energi på energiförsörjningen än de flesta plåtisinredare.

10 mest lästa

Köpguiderna dominerar stort på topp 10. Hade vi gjort en topp 20 skulle även den fyllas av våra köpguider. Det är tydligt att kunskapstörsten är stor hos de som letar husbil och de som vill uppgradera den befintliga.

Klicka på rubriken för att komma till artikeln

10 mest lästa testerna

Det stora intresset för plåtisar speglas i vilka tester som lästs mest i år. 7 av de tio mest lästa testerna är tester av plåtisar. Att instegsbilen Rimor Sweden Limited Edition 2 är den näst mest lästa kanske förvånar eftersom den inte säljs längre. Men den var en storsäljare under många år och ett hett objekt på begagnatmarknaden.

Klicka på rubriken för att komma till artikeln

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email